Apple gaat garantie aan Nederlandse klant beter uitleggen

Apple gaat garantie aan Nederlandse klant beter uitleggen

17-01-2013 15:30 Laatste update: 28-04-2018 14:03

Apple gaat na klachten van de Consumentenbond zijn garantie beter uitleggen aan klanten.

Apple gaat zijn garantiebewijzen aanpassen om zo de rechten van de Nederlandse consument beter te vermelden. Dat belooft het bedrijf aan de Consumentenbond. Daarmee zou er binnenkort een einde komen aan maandenlang gesteggel. De Consumentenbond klaagde vorig jaar meermaals over de communicatie van Apple over de garantie, maar het bedrijf bleef maar weigeren te verwijzen naar het Nederlands garantierecht.

Het gaat zowel om het AppleCare Protection Plan, als de papieren informatie die bij Aple-producten zit. Apple verwijst nu in garantiebepalingen alleen naar zijn Amerikaanse site. Wanneer en hoe Apple de infomatie over garantie gaat verbeteren is nog niet duidelijk. Apple wil volgens Webwereld zoals altijd geen commentaar geven.

Ook consumentenorganisaties in tien andere Europese landen klaagden vorig jaar over de manier waarop Apple klanten inlicht over de garantie. Apple's eigen dure 'AppleCare Protection Plan' van twee of drie jaar overlapt grotendeels met de wettelijke garantie van consumenten, maar dat vertelt het bedrijf volgens hen niet op een eerlijke manier. Apple is door de Italiaanse mededingingsautoriteit al beboet wegens het niet vermelden van de minimale wettelijke garantie.

Apple publiceerde uiteindelijk een vergelijking van zijn eigen garantieplannen met die wettelijk bepaald zijn onder het mom dat Apple's garantie beter zou zijn dan die van de Europese Unie. Dit stelde de Consumentenbond niet tevreden. Zij drongen bij Apple aan om gewoon de wettelijke garantiebepalingen op zijn site te vermelden. Acht maanden later heeft Apple dat nog altijd niet gedaan, maar het bedrijf belooft het dus wel binnenkort aan te passen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "We begrijpen dat het even duurt om de papieren voorwaarden aan te passen. In de tussentijd moeten consumenten goed beseffen dat Apple niet het gehele verhaal over garantie vertelt."