Bereik in één klap een grote groep met Thunderclap
Nieuws

Bereik in één klap een grote groep met Thunderclap

zondag 29 september 2013 12:28

Thunderclap stuurt op één moment namens alle sympathisanten van een campagne een sociale mediabericht uit. Trending topic gegarandeerd.

Beter op één moment veel aandacht dan over een lange periode een beetje aandacht. Dat is het idee van Thunderclap. Op dit platform voer je campagne voor een onderwerp waar je aandacht voor wil. Dat kan een oproep tot actie zijn, maar ook een goed doel of een nieuw album. Iedereen die zich betrokken voelt bij dit onderwerp, kan dit project ondersteunen via een Facebook-, Twitter- of Tumblr-bericht. Deze wordt niet meteen verstuurd, maar opgespaard tot de aangewezen dag. Dan gaan in een klap alle berichten eruit, met de hoop op een buzz en trending topic.

Thunderclap speelt goed in op de crowdfundingrage van dit moment. Projecten werken net zoals Kickstarter met een doel en een balk die volloopt naarmate het dichterbij komt. Alleen als het doel behaald wordt, gaat het door. Om geld te verdienen biedt Thunderclap een PRO-mogelijkheid: voor 500 dollar krijg je embed-mogelijkheden, inzicht in statistieken en banners.

Het platform startte in beta mei 2012 en kreeg direct veel aandacht. Het grootste succes was in augustus van dat jaar, toen World Humanitarian Day opriep om iets goeds te doen voor iemand. Ze bereikten meer dan 1 miljard mensen, mede dankzij fanatieke twitteraars Rihanna, Lady Gaga, Beyoncé en Justin Bieber. Ook merken zoals Coca Cola deden mee aan deze campagne.

Het is natuurlijk een beetje vreemd dat je eerst reclame maakt omdat je later reclame wil maken, maar voor Dave Hakkens van Phonebloks is het een tweede kans. "Je krijgt opnieuw aandacht. Vanwege het grote succes van Phonebloks heb ik tijd gekregen om na te denken wat de volgende stap is. Dit kan ik aankondigen op de dag dat Thunderclap de berichten verstuurd." Voor hem is dat op 29 oktober. Hij heeft nu 825 duizend sympathisanten met een bereik van 319 miljoen mensen.

Het goede aan het platform is dat je meer kan doen met je enthousiasme. Door een deel van de donderslag te zijn, zeg je niet: dit vind ik leuk, maar: dit support ik.

Bram is begonnen bij Bright maar inmiddels werkzaam voor RTL Nieuws. Gelukkig blogt hij nog regelmatig voor ons.

Nieuwsbrief