BrandDating terug van weggeweest

BrandDating terug van weggeweest

16-05-2008 14:52 Laatste update: 29-04-2018 16:53

We schrijven 1999, de tijd van Napster, de Hampster Dance, cultheld Cagri Mahir en onverwachte hitsites als AmIHotorNot, als Roel Mos zijn idee voor een datingsite rond merken online zet samen met Publicis.

BrandDating stond slechts een jaar actief online, maar groeide uit tot een internationaal veel geroemd voorbeeld van vernieuwende online concepten. Nu is BrandDating terug. 'Jezelf in een verhaaltje samenvatten op datingsites is best pittig. Wat moet je zeggen? Met merken is het heel leuk en je hebt direct iets om over te praten.' Een kort interview met Roel Mos na zijn eerste week.

Roel Mos (36) kreeg zijn idee voor BrandDating tijdens zijn opleiding aan de Hallo Academy. 'Het komt voort uit het idee dat merken persoonlijkheid hebben.' Don Kouwenhoven van Project X koppelde Mos aan reclamebureau Publicis. BrandDating werd een hit. Hij weet van vier BrandDating babies, van koppels die elkaar via de eerste site hebben ontmoet.

Mos is nu freelance artdirector en heeft BrandDating nieuw leven in geblazen. 'Mensen mailden mij regelmatig over de site. Bedrijven die wel iets zagen in het idee of wildvreemden die zich afvroegen of er nog iets mee ging gebeuren. Dat was erg leuk, het bleef leven. Ik ben nu ongebonden en heb tijd voor dit avontuur. Het idee van de site, matching op merkvoorkeur en -afkeur, is hetzelfde gebleven.'



'Visueel werken we nu met logo's die je in je profiel kan slepen en we hebben de opbouw van een profiel veranderd. Vroeger kon je eindeloos merken invullen en dat is nu beperkt tot maximaal 25. Dat dwingt mensen merken te kiezen waar ze echt wat mee hebben. De combinatie van 25 merken zegt heel veel, of je nou wilt of niet. Het is bijna eng hoe goed het werkt. Het zegt ook iets over hoe je denkt en wat je bezig houdt. Want merken zijn niet alleen de Gucci's en Apple's, het zijn ook politieke partijen, kranten en eten. Een nieuwe categorie is trouwens "samen doen": de merken die je wilt gebruiken op je eerste afspraak bijvoorbeeld.'

Is de nieuwe BrandDating ook heel erg 2.0? 'Ik word heel moe van al die Facebook dingen, wie heeft daar nou allemaal tijd voor? Leuk als je werkeloos bent. Nee, onze site heeft weinig toeters en bellen. In deze versie is het idee optimaal uitgewerkt en gaan we kijken wat er gebeurt.'

De nieuwe BrandDating ging 8 mei online. Hoe is de eerste week verlopen? 'We hebben veel gastgebruik en kijken nu hoe we bezoekers kunnen verleiden een profiel aan te maken. Ik weet ook niet of we heel groot willen worden, maar het wordt leuk als je een paar duizend man op de site hebt. De belangrijkste feature in deze fase zijn mensen.' In- én uitschrijven is bewust eenvoudig gehouden. 'BrandDating is easy in, easy out. En de site is in deze fase nog volledig open.'

Moet men op een gegeven moment voor BrandDating gaan betalen? 'Ja, al zijn we daar nu nog niet heel erg mee bezig. Maar het is een goed product dus waarom niet. Ik wil eigenlijk het liefst in samenspraak met het publiek tot een prijsstelling komen.' Heeft Mos eigenlijk een vriendin of vriend? 'Een vriendin ja. Ze heeft zich ook ingeschreven als test en we blijven bij elkaar.'