Brein blij met klachtenprocedure Xs4all en KPN

Brein blij met klachtenprocedure Xs4all en KPN

13-02-2007 08:10 Laatste update: 29-04-2018 23:36

De auteursrechtenorganisatie Brein is blij met de klachtenprocedures die Xs4all en KPN recent hebben geïntroduceerd.

Dankzij deze klachtenprocedures is het onder meer mogelijk om bij de providers naam-, adres- en woonplaats- (NAW) gegevens op te vragen van klanten die flink over de schreef zijn gegaan. Tot nu toe hebben de Nederlandse providers zich altijd sterk verzet tegen het afgeven van NAW-gegevens aan bijvoorbeeld Brein. 'The proof of the pudding is in the eating, maar we zijn blij dat dit soort klachtenprocedures nu verschijnen', verklaart Tim Kuik van Brein tegenover Bright. 'We komen van een situatie dat providers stelden dat er geen enkele wettelijke basis was voor een privaatrechterlijke organisatie zoals Brein om NAW-gegevens te verkrijgen. Er is daarin een duidelijke verschuiving ontstaan. Ze erkennen nu dat er geen absoluut recht op privacy is.'

'De rechtszaken van de afgelopen jaren hebben duidelijk gemaakt dat wij NAW-gegevens kunnen opvragen, als wij een gerechtvaardigd belang hebben en kunnen aantonen dat er een onrechtmatigheid heeft plaatsgevonden', stelt Kuik. Hij hoopt dat andere providers het voorbeeld van Xs4all en KPN zullen volgen. 'Ik denk dat de klachtenprocedures van Xs4all en KPN een goed begin zijn, al is er wel commentaar te leveren op onderdelen. Daar willen we graag over praten met de providers. Ik wil dat er een landelijke procedure komt. En ik denk dat de meeste internetaanbieders daar ook voor zullen zijn.'

Brein heeft nog geen pogingen gedaan om op basis van de klachtenprocedures van KPN en Xs4all NAW-gegevens op te vragen. 'De klachtenprocedures zijn vers van de pers. Dus het is nog te vroeg dag. Maar in de toekomst zullen we dat zeker gaan doen', aldus Kuik. Hoewel de klachtenprocedures (pdf) ook gevolgen kunnen hebben voor P2P-gebruikers die over een langere periode een 'significante hoeveelheid vermeend onrechtmatige bestanden' aanbieden, zal Brein zich om te beginnen vooral richten op sites. 'Het gaat ons om eerste instantie om de verdeelplekken: de sites die bestanden aanbieden of linken naar dergelijke bestanden.'

Kuik heeft niet de illusie dat Brein dankzij de klachtenprocedures het illegale aanbod van muziek en films op internet kan uitbannen. 'Er zal altijd een deel illegaliteit zijn, net zoals we dat altijd hebben gehad. Op internet zal dat percentage wellicht wat hoger blijven dan je bijvoorbeeld ziet bij dragers als cd's en cassettebandjes. Dat heeft te maken met de snelheid van internet. Ik denk wel dat we in staat zullen zijn om het internetverkeer dat betrekking heeft op entertainmentbestanden, op termijn grotendeels legaal te maken.'