Bright Business

Onderzoek: VR erg geschikt bij pijnbestrijding

5 mei 2017 12:28

Virtual reality kan een aanvulling zijn op het gebruik van pijnstillers. Met name brandwondenpatiënten lijken baat te hebben bij VR.

Afleiding is een veelgebruikt middel om pijn te bestrijden. Iemand die muziek luistert of druk bezig is met het spelen van een game, heeft minder aandacht voor de pijn die hem plaagt. Uit onderzoek blijkt nu dat virtual reality voor meer verlichting zorgt dan traditionele vormen van afleiding, zo meldt Quartz.

Met name bij brandwondpatiënten lijkt pijnbestrijding via VR een succes. Terwijl hun wonden worden verzorgd, krijgen ze bijvoorbeeld via een VR-bril SnowWorld voorgeschoteld: een simulatiewereld waarbij je door een besneeuwde vallei vliegt en sneeuwpoppen en pinguïns sneeuwballen naar je gooien.

Explosies in Irak

SnowWorld is ontwikkeld door het Human Interface Technology Lab (HITLab) van de University of Washington in Seattle. Het programma wordt onder meer gebruikt voor de behandeling van militairen die brandwonden hebben opgelopen door explosies in Afghanistan en Irak.

De gemelde pijnklachten bij deze patiënten nemen met 50 procent af door de inzet van SnowWorld – bovenop het gebruik van pijnstillers. Ook de gebieden in de hersen die worden geassocieerd met het voelen van pijn, lichten minder op bij het gebruik van SnowWorld, claimen de onderzoekers.

Zij denken dat VR beter werkt dan pak ‘m beet een film kijken, omdat het zo’n allesoverheersende ervaring is: je sluit je af van de wereld en betreedt een nieuwe omgeving. “VR wordt een plaats waar je bent, niet iets waarnaar je kijkt”, aldus Howard Rose, die ruim 20 jaar geleden begon te werken voor HITLab, tegenover Quartz. “VR werkt omdat je zintuigen de computer-gegeneerde wereld als de werkelijkheid ervaren.”

Gevoel van controle

Ook voor andere vormen van chronische pijn zou VR uitkomst kunnen bieden. Zo wordt er onder meer gekeken of VR patiënten kan helpen om beter om te gaan met de pijn die zij in hun dagelijks leven ondervinden. VR zou patiënten moeten leren om zich beter te ontspannen en een gevoel van controle terug te krijgen.