Bright Business

'Chatbots gevaar voor privacy en security'

26 april 2016 10:31

Zijn chatbots een lollige gimmick? Of moeten we ons grote zorgen gaan maken als ze straks de Turing-test doorstaan?

Keezel-oprichter Aike Müller vreest voor het laatste, schrijft hij op Venturebeat.com. “Misschien betekenen chatbots het einde voor administratieve banen, misschien zijn ze onze toekomstige personal assistants en leveren ze fantastische klantenservice, misschien worden ze de new big thing. Wat al wel zeker is, is dat ze een groot gevaar vormen voor onze online privacy en security”, schrijft Müller.

Chatbots zijn er namelijk altijd, legt Müller uit. Ze zitten altijd voor je klaar. Om vragen te beantwoorden over wanneer je een postpakketje kunt verwachten, maar ook om je een luisterend oor te bieden als je een zwaarmoedige bui hebt.

Eliza

De chatbot als halve psychiater is niet van vandaag of gisteren. Decennia geleden was er al de geautomatiseerde psychotherapeute Eliza waar sommige mensen serieus hele gesprekken mee voerden. Eliza werkte nog behoorlijk rudimentair. Als je drie keer ‘no’ antwoordde op een vraag, vroeg ze: “Why are you so negative?”

Maar naarmate de kunstmatige intelligentie beter wordt, wordt het steeds verleidelijker om onze diepste zielenroerselen (en onze wachtwoorden) met een chatbot te delen, verwacht Müller. “We zullen informatie met hen delen die we nooit met onze vrienden zouden delen. En we zullen hen gebruiken als opslagruimte voor belangrijke gegevens.”

Al die informatie die we delen met een chatbot, kan natuurlijk op een kwade dag worden gehackt. Of stel je voor dat een kwaadwillende een chatbot maakt die ons zover probeert te krijgen dat we er gevoelige gegevens mee delen… Wel iets om even bij stil te staan voor we de chatbot-revolutie omarmen.