Thuis een wasje draaien op de elektrische auto voor de deur
Van onze partner Renault

Thuis een wasje draaien op de elektrische auto voor de deur

17-10-2019 10:40 Laatste update: 23-10-2019 17:05

We Drive Solar uit Utrecht biedt niet alleen deelvervoer op zonne-energie, maar levert opgeslagen energie ook weer terug aan het lichtnet. Oprichter Robin Berg legt uit hoe je de overcapaciteit van elektrische auto’s kan benutten als de zon niet schijnt.

De Utrechtse wijk Lombok heeft de wereldwijde primeur en het is toevallig ook de buurt waar We Drive Solar oprichter Robin Berg woont. Zijn deelauto initiatief, bestaande uit een vloot van 150 Renault ZOE, is de eerste in zijn soort. De met zonnecellen opgewekte stroom wordt in de accu’s van de auto’s opgeslagen en op momenten dat de zon onder is weer terug geleverd aan de buurt. Berg: “Met de elektriciteit in de accu van een auto kun je een huishouden ongeveer een week lang van stroom voorzien.”

Snel opschalen

Berg kwam op het idee van de elektrische autoaccu als opslagmedium toen hij zag dat de capaciteit van de batterijen steeds meer toenam. “Omdat een gemiddelde auto dagelijks zo’n zestig tot zeventig kilometer rijdt en ook veel stilstaat, blijft er genoeg over voor andere energiebehoeftes.” Door de accu als buffer te gebruiken, kan de onbalans bij duurzaam opgewekte energie uit zon en wind worden opgevangen.

Bij wijze van pilot zette Berg een elektrische auto in de tuin van zijn kantoor, die tevens dienst deed als opslag voor de energie die ze zelf opwekken met zonnepanelen. Dat bleek voldoende om aan de volledige elektriciteitsbehoefte te voldoen, zegt Berg. “Dat gaf ons het vertrouwen dat we dit idee snel konden opschalen.”

Energie delen

Bij de zoektocht naar een geschikte partner, stuitte Berg al snel op Renault. De 100% elektrische Renault ZOE kan dankzij de Caméléon lader sneller laden en presteert bovengemiddeld goed op het gebied van kosten en gebruik. Ook zijn de accu’s van hoge kwaliteit, wat nodig is om als serieuze opslag te fungeren voor het buurtnetwerk van Lombok. Bovendien bleek Renault in staat om snel de techniek aan te passen aan de tweerichtingsverkeer laadpalen.

Voor de aanleg van dit netwerk zijn zogenaamde bi-directionele laadpalen geplaatst die elektriciteit leveren en weer opnemen. We Drive Solar klanten kunnen met een app aangeven hoeveel energie ze zelf nodig denken te hebben voor hun rit. Berg: “Zo voorkomen we dat gebruikers stil komen te staan. Je houdt zelf de controle.”

Last uit handen

Om deelautogebruikers te garanderen dat ze dezelfde vrijheid en beschikbaarheid ervaren als autobezitters, monitort We Drive Solar de gebruikersdata. Berg: “Door altijd iets meer exemplaren aan te houden dan er vraag is, kunnen we garanderen dat er altijd een auto klaar staat als iemand daar behoefte aan heeft.” Omdat Berg ook wel begrijpt dat autorijden meer is dan je functioneel van a naar b bewegen, zijn de Renault ZOE deelauto’s van We Drive Solar bescheiden bestickerd. “Je rijdt bij ons niet in een reclameauto.”

Bij de mythe van de eigen auto als ‘ultieme vrijheid’ heeft hij nog wel een paar kanttekeningen: “Een eigen auto kost je zo vijf- tot zeshonderd euro per maand. Tegelijk heb je kosten als er iets stuk gaat, moet je hem onderhouden, regelmatig wassen en heb je parkeerkosten. Hoge kosten en onderhoud zijn ook een vorm van onvrijheid.” Dit soort lasten neemt We Drive Solar de bestuurders allemaal uit handen, door er voor te zorgen dat de auto’s altijd opgeladen en schoon staan te wachten.

Grote laadpleinen

Doordat steden steeds verder verdichten en minder plek inruimen voor parkeerplaatsen, verwacht hij dat deelautoconcepten de komende jaren sterk zullen groeien. Hij ziet een toekomst voor zich van grote laadpleinen waar deelauto’s klaar staan voor buurtbewoners. Zo lang deze elektrische auto’s stilstaan, voeden hun batterijen de lokale energiebehoefte met vele kilowatturen duurzaam opgewekte stroom. Berg: “Ook al zul je meer openbaar vervoer krijgen; de behoefte aan de auto blijft bestaan.”