Hoe je door een slimme deelauto een betere stad krijgt
Van onze partner Renault

Hoe je door een slimme deelauto een betere stad krijgt

24-10-2019 07:09 Laatste update: 12:36

Christian Ledoux is bij Renault verantwoordelijk voor de ontwikkeling van mobility services. In de niet zo verre toekomst ziet hij elektrische voertuigen voorrijden die je oproept met een app.

Behendig neemt Christian Ledoux plaats in EZ-GO, een van de drie futuristische concept cars die tentoongesteld worden tijdens Dutch Design Week in Eindhoven. De ontwerpen, van de hand van de Nederlandse Laurens van den Acker, verbeelden de toekomst van mobiliteit in de stad.

EZ-GO is bedoeld voor de korte ritjes, EZ-PRO voor het halen en bezorgen van pakketten en boodschappen en EZ-ULTIMO is er voor de luxe ervaring. Ze zijn duurzaam in de zin dat ze 100% elektrisch zijn. Ze zijn connected want onderling verbonden met internet. En ze kunnen zich autonoom zonder chauffeur door het verkeer bewegen. Het vertrekpunt van mobility-as-a-service is dat we straks vervoersoplossingen gaan delen, legt Ledoux uit: “We verwachten dat mensen straks steeds vaker een auto gaan gebruiken in plaats van bezitten.”

Snel en makkelijk

Volgens Ledoux loopt Renault hiermee vooruit op de trend dat steden, die alsmaar drukker en voller worden, het particuliere autobezit willen terugdringen. Doordat steden steeds meer verdichten blijft er steeds minder ruimte over voor de auto. Daarnaast neemt de druk op de stad ook toe, zegt Ledoux: “In 2030 woont zo’n 70 procent van de wereldbevolking in de stad.” Die mensen moeten niet alleen ruimte hebben om te wonen, ze moeten ook snel, makkelijk en comfortabel van a naar b worden vervoerd.

Ledoux erkent dat eer de autobezitter in de stad massaal afstand zal doen van de auto voor de deur, er nog wel het een en ander moet veranderen. Om te beginnen ziet hij hier een rol voor het stadsbestuur weggelegd. Sommige steden, zoals Madrid, brengen het idee van de deelauto al met succes in de praktijk. Door boetes op te leggen en auto’s uit de binnenstad te weren, lukt het om bewoners richting de deelauto te bewegen. Maar het gaat niet alleen om dwang zegt hij: “Je kunt gebruikers ook als beloning parkeerplaatsen aanbieden en het makkelijk en betaalbaar maken. Steden kunnen dat soort dingen sturen, mits ze het consistent aanpakken.”

Iedere behoefte

Daarnaast gelooft hij erin dat het succes van deelauto’s afhangt van de mate waarin deze een concrete behoefte vervullen. Gaat het om woon-werkverkeer? Dan pak je straks bijvoorbeeld EZ-GO, een deelauto waar je samen met anderen naar je plek van bestemming reist. Maar wie in stijl wil arriveren, kiest voor EZ-ULTIMO dat meer weg heeft van een luxe lounge auto op wielen.

Ledoux: “Ook voor mensen die ziekenvervoer zoeken, of ongestoord willen werken, dan wel een vroege vergadering willen houden; de invulling van mobility-as-a-service is eindeloos.” Zo zal er voor iedere wens of behoefte een passend antwoord komen.

We zitten nu in een overgangsfase, zegt Ledoux. Bewoners van steden bewegen zich voornamelijk te voet voort, per fiets of lichte motor. Of met het openbaar vervoer en de auto. Dat laatste deel maakt nu nog zo’n kwart uit van alle afgelegde kilometers en gaat steeds vaker met een deeloplossing gebeuren. Maar hoe verleid je mensen om de eigen auto, die cocon van privacy, straks in te ruimen voor een deelauto, waar de rit wordt gedeeld met wildvreemden?

Op basis van een algoritme

Ledoux schetst een beeld van iemand die over een jaar of tien, zo rond 2030, ’s ochtends de trip onderneemt vanuit huis naar een werkafspraak buiten de deur. “Je boekt per app de rit. Tegelijk zie je wie er met je meerijden. Uiteraard kun je dit accepteren of afwijzen.” Hij stelt zich voor dat de auto komt voorrijden of naar een pick-up point gaat, gelijk aan een bushalte. Daar stap je in en begint de tocht. Ledoux: “Onderweg wijkt de auto, optimaal efficiënt op basis van een algoritme, af van de route door andere reisgenoten op te pikken. De mate waarin je het delen van je rit acceptabel vindt en hoe snel je op de plek van bestemming wil zijn, heeft invloed op de prijs die je betaalt.”

De grote winst van mobility-as-a-service is dat het beschikbare vervoer veel efficiënter wordt benut. Daardoor kan het aantal auto’s in de stad beperkt blijven of zelfs worden teruggebracht. Ook gaan de kosten voor de verplaatsing van a naar b omlaag, omdat je de rit letterlijk deelt.

Ledoux ziet ook mogelijkheden voor een modulaire invulling van de robotvoertuigen die straks door onze straten zoeven, afhankelijk van onze specifieke behoeftes: “Als we de kosten omlaag brengen, kunnen we de opbrengsten investeren in extra luxe en comfort of technologie.” Het zou zo maar eens kunnen dat gebruikers van de met enorme ramen uitgevoerde EZ-GO toegang krijgen tot een laag van informatie die op het glazenoppervlak wordt geprojecteerd, met augmented reality.

Opwindende tijd

Hoewel dit soort deeloplossingen straks een aanvullende rol op het bestaande eigen autobezit zullen gaan vormen, verwacht Ledoux dat de vraag naar mobility-as-a-service de komende jaren enorm gaat toenemen. Het is een opwindende tijd om hier mee bezig te zijn, zegt hij. “Het leefklimaat in steden gaat verbeteren als we straks vervoer gaan delen. We krijgen er voor een deel onze steden mee terug.”