Bewijs dat de tech-zeepbel leegloopt: minder pingpongtafels verkocht

Bewijs dat de tech-zeepbel leegloopt: minder pingpongtafels verkocht

09-05-2016 12:44 Laatste update: 27-04-2018 06:36

Tech-bedrijven zetten graag een tafeltennistafel neer voor hun werknemers. En dus zeggen de verkopen van pingpongtafels veel over hoe het er voorstaat in de sector.

The Economist hanteert al dertig jaar de Big Mac-index. Op basis van de prijzen die McDonald’s in verschillende landen rekent voor een Big Mac voorspelt het weekblad welke kant het opgaat met de valuta: een relatief hoge prijs voor een Big Mac betekent dat een munt is overgewaardeerd, zo is de theorie.

Het lijkt tijd voor een nieuwe index: de pingpongtafel-index. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Billiard Wholesale uit San Jose, Californië 50 procent minder tafeltennistafels dan het kwartaal daarvoor. In hetzelfde kwartaal daalden de investeringen in Amerikaanse tech-bedrijven met 25 procent, zo blijkt uit cijfers van Dow Jones VentureSource.

Pizza eten

Volgens The Wall Street Journal bestaat er een duidelijk verband tussen het aantal verkochte tafeltennistafels en het aantal investeringsdeals: hoe meer deals, hoe meer tafels er worden verkocht. Tafeltennistafels staan voor voorspoed in de tech-sector. "Als je geen pingpongtafel hebt, ben je geen tech-bedrijf", verklaart Sunil Rajasekar, CTO van een software-startup uit San Francisco, tegenover de zakenkrant. Een pingpongtafel staat voor een informele bedrijfscultuur waar werknemers niet in pak op de zaak hoeven te komen, lekker met hun MacBook Air op een poef neerploffen en ’s avonds pizza eten.

Twitter

Nu de tech-zeepbel, die de afgelopen jaren zo was opgeblazen, weer een beetje leeg lijkt te lopen, raakt de verkoop van tafeltennistafels ook in het slop. Billiard Wholesale moest een jaar geleden al met lede ogen toezien hoe de bestellingen van Twitter geheel opdroogden. Tot eind 2014 bestelde het bedrijf regelmatig nieuwe pingpongtafels, maar van de ene op de andere dag hield dat op. Sindsdien daalde de waarde van het aandeel Twitter met meer dan 60 procent.

Toeval? Volgens Twitter-woordvoerder Natalie Miyake wel. "We zijn nu meer een Pop-A-Shot-bedrijf", zegt ze tegen The Wall Street Journal.