De piraten van 2017 zijn steeds vaker hackers

De piraten van 2017 zijn steeds vaker hackers

19-08-2017 10:02 Laatste update: 26-04-2018 18:43

Piraterij is voor de scheepvaart al eeuwen een probleem, maar de piraten zitten in 2017 steeds vaker achter de computer.

Dat schrijft de BBC op basis van gesprekken met beveiligingsexperts, hackers en de scheepvaartindustrie.

Factuur vervalsen

Een relatief eenvoudig voorbeeld deed zich voor bij een middelgrote containervervoerder, vertelt de baas van CyberKeel, een bedrijf dat zich specialiseert in cybersecurity voor de scheepvaart.

Hackers hadden een klein, maar buitengewoon effectief virus verspreid in de systemen van een containervervoerder. Als er een factuur naar het bedrijf werd gemaild, paste het virus de tekst een klein beetje aan: het rekeningnummer werd gewijzigd.

Daardoor zou het bedrijf enkele miljoenen ponden naar de hackers hebben overgemaakt.

Gerichte aanval

Deze vorm van hacken had in feite ieder bedrijf kunnen treffen, maar het kan ook nog geraffineerder. De BBC schrijft over een hack waardoor piraten zeer gedetailleerde gegevens konden inzien van een containermaatschappij. Daardoor wisten ze precies in welke container en op welk schip een bepaalde vracht werd vervoerd.

Daarna was het een koud kunstje voor de piraten om precies het juiste krat te vinden, nadat zij een schip hadden geënterd. De dieven stalen de goederen waarvoor ze kwamen en verlieten het schip.

Schip overnemen

En daar houden de gevaren niet op. Volgens online beveiliger NCC Group zijn de gigantische containerschepen vrijwel nooit voorzien van anti-virussoftware. Aangezien alles computergestuurd is aan boord, levert dat forse gevaren op.

Zo is er voorbeeld bekend van een schip dat onbestuurbaar werd doordat ransomware zich had genesteld in de besturingscomputer. Sterker nog, volgens NCC is het goed mogelijk dat hackers een schip op afstand in aanvaring kunnen laten komen met een ander schip of de kade.

Tot op heden zijn daar overigens nog geen voorbeelden uit de praktijk van bekend.

Hack kost Maersk 255 miljoen

Beveiliging van de computersystemen in de scheepvaart staat de laatste tijd extra in de belangstelling nadat Maersk een van de grote slachtoffers werd van de wereldwijde ransomwareaanval in juni.

De meeste containerterminals van het bedrijf kwamen volledig stil te liggen, waaronder die in de haven van Rotterdam. De aanval heeft het bedrijf tussen de 170 en 255 miljoen euro gekost.