Facebook en Google pakken 20 procent reclamemarkt

Facebook en Google pakken 20 procent reclamemarkt

04-05-2017 14:13 Laatste update: 26-04-2018 21:18

Internetbedrijven slokken een steeds groter deel van de reclamebudgetten op, wat vooral ten koste van tv-bedrijven gaat.

Internet haalt dit jaar televisie in als het gaat om reclame-inkomsten. Volgens marktonderzoeker Zenith wordt dit jaar een duizelingwekkende 509 miljard euro uitgegeven aan reclame. Daarvan gaat bijna 37 procent naar internetbedrijven, een stijging van 13 procent ten opzicht van vorig jaar.

Tv haalt 175 miljard euro uit de advertentiemarkt, kranten 50 miljard, radio 32 miljard en tijdschriften 26 miljard. Bedrijven geven dit jaar bijna 34 miljard uit aan buitenreclame zoals op billboards en bioscopen krijgen 3,6 miljard voor het vertonen van reclame voordat de film begint.

Google op 1

Van de totale reclame-uitgaven gaat ongeveer 20 procent naar Google en Facebook, concludeert Zenith op basis van de jaarcijfers van de bedrijven. Google-moederbedrijf Alphabet had vorig jaar een omzet van 73 miljard euro uit reclame, drie keer zo veel dan de 24 miljard die Facebook omzette.

In het ranglijstje van het onderzoeksbureau staat het eerste 'traditionele' bedrijf op nummer drie: kabel- en telecommaatschappij Comcast is goed voor bijna 12 miljard euro.

De lijst wordt verder gedomineerd door online bedrijven zoals de Chinese zoekmachine Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon en Twitter. Samen met Alphabet en Facebook slokken deze bedrijven 73 procent van alle uitgaven aan internetreclame op en bijna een kwart van de totale uitgaven aan reclame wereldwijd. 

Facebook blijft groeien

Voor Facebook lijkt de toekomst rooskleurig: het bedrijf heeft bijna 2 miljard gebruikers waarmee het potentiële adverteerders kan lokken. Het bedrijf voert ook proeven uit met het tonen van advertenties in chatapp Messenger, dat iedere maand door een miljard mensen gebruikt wordt.

Bij Google zijn ze op hun hoede, vooral door de opkomst van adblockers. Die ondergraven namelijk hun businessmodel, omdat bedrijven adblockers betalen om hun reclame tóch te laten zien. Dat gaat ten koste van de uitgaven aan Google. Het bedrijf overweegt daarom om een eigen adblocker in haar Chrome-browser te bouwen.