Groot softwarebedrijf kan zonder salesafdeling

Groot softwarebedrijf kan zonder salesafdeling

27-05-2016 07:26 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Heb je salesmedewerkers nodig om je software aan de man te brengen? HipChat-maker Atlassian bewijst dat softwarebedrijven best zonder kunnen.

Vorig jaar boekte de Australische ontwikkelaar van project management software en chatapps als Jira en Hipchat een omzet van 320 miljoen dollar. En dat allemaal zonder ook maar één salesmedewerker in dienst te hebben, meldt Bloomberg. De meeste kopers zitten helemaal niet te wachten op opdringerige salesfiguren, weet Scott Farquhar (medeoprichter van Atlassian). "Ze vinden het veel prettiger als ze de antwoorden op hun vragen gewoon op onze site kunnen vinden."

"Salesmedewerkers zijn een soort amfetamine", meent Faquhar. "Een laatste redmiddel als je weet dat je het op een andere manier niet gaat halen."

Mond-tot-mond-reclame

Met het ontbreken van een sales-afdeling staat Atlassian symbool voor een bredere trend, stelt Laurie Wurster van Garner. Waar traditionele partijen als IBM en Oracle duizenden salesmedewerkers in dienst hebben, gooien nieuwe partijen als Slack en Dropbox het over een andere boeg. Zij proberen bedrijven binnen te hengelen via mond-tot-mond-reclame. Ze verspreiden hun software onder individuen of groepen die werken voor mogelijke klanten en hopen er vervolgens op dat die gebruikers zo enthousiast zijn dat het management belangstelling toont.