'Impact chatbots wordt even groot als browsers en touchscreens'

'Impact chatbots wordt even groot als browsers en touchscreens'

09-04-2016 11:41 Laatste update: 27-04-2018 07:38

Microsoft is niet de enige die hoge verwachtingen heeft van chatbots. Ook bedrijven als KLM en Taco Bell geloven erin.

Na alle problemen met de Twitter-bot Tay – die in een mum van tijd antisemitische en seksistische teksten begon uit te braken – was vorige week misschien niet het beste moment voor Microsoft om de loftrompet te steken op de chatbot. Maar toch deed Microsoft-topman Satya Nadella het.

Volgens Nadella zal de impact van chatbots uiteindelijk net zo groot zijn als de introductie van de grafische user interface, de webbrowser of het touchscreen. Geen wonder dat ‘conversations as a platform’ misschien wel het grootste nieuwe Microsoft-initiatief zal worden sinds Nadella twee jaar geleden het roer overnam.

Kledingwinkel

Microsoft is vanzelfsprekend niet de enige die hoge verwachtingen heeft van chatbots. Slack heeft de technologie eveneens omarmd, in China zijn messenger-bots waanzinnig populair en Facebook werkt hard aan een ‘bot-winkel’ die volgende week zal worden aangekondigd.

KLM maakt al gebruik van Facebook Messenger met een bot die je automatisch allerhande informatie verstrekt, over je reisschema, mogelijke vertragingen en je boarding pass. Je kunt sinds kort ook inchecken via Messenger. En ook Uber, Lyft en kledingwinkel Everlane gebruiken Facebooks platform.

Eten bestellen

Facebook en Microsoft hebben het voordeel dat ze al veel gebruikers hebben, maar de kantoor-app Slack timmert misschien wel het meeste aan de weg met bots. Een recent voorbeeld is de TacoBot die Taco Bell ontwikkelde voor Slack.

Via de bot kun je voor de hele afdeling eten bestellen en betalen. Nadeel is wel dat er nog wel altijd iemand op uit moet om de bestelling op te halen. De TacoBot is gemaakt met Wit.ai: een online dienst (vorig jaar opgekocht door Facebook) die in staat is om ‘menselijke taal’ te begrijpen.