Nederlandse huidkanker-app wil Amerikaanse markt op

Nederlandse huidkanker-app wil Amerikaanse markt op

12-02-2018 08:33 Laatste update: 26-04-2018 13:33

De Nederlandse app SkinVision, waarmee gebruikers met een simpele foto huidkanker kunnen detecteren, heeft al 1,2 miljoen gebruikers.

De app SkinVision werd in 2011 gelanceerd. Gebruikers kunnen een foto maken van een moedervlek of verdacht plekje op hun huid. Die foto wordt gescand en vergeleken met een database van 3,5 miljoen huidfoto's, waarna een algoritme bepaalt of het plekje reden is tot zorg. Daarnaast checken dermatologen van SkinVision binnen 48 uur wat voor plekje het is. De gebruiker krijgt - als het nodig is - het advies om een huisarts te bezoeken of om het plekje goed in de gaten te houden. 

'Vroeg signaleren'

Ceo Erik van Heus benadrukt dat de app geen vervanging is van een huisarts. "Dat is niet de discussie, de app kan geen operatie doen. Wat we wel kunnen doen is in een zeer vroegtijdig stadium signaleren dat een plek verdacht is en daarna de gebruiker een advies geven." In de jaren dat het bedrijf actief is heeft De Heus een verandering gezien. "In het verleden kwamen mensen bij een dokter en hoorden ze dat het niet verstandig was om een app te vertrouwen. Nu laten sommige huisartsen mensen eerst een foto met de app maken. Die arts zegt ook: ik maak liever tijd voor mensen die het nodig hebben, dan voor mensen waarbij het vals alarm is."

Amerikaanse verzekeraars

De komende jaren richt SkinVision zich op de verzekeringsmarkt. "Nu gaan mensen voor de zekerheid twee keer per jaar naar de tandarts. We willen dat het normaal wordt om bijvoorbeeld vier keer per jaar je huid even te checken op vreemde plekken. Dat is ook voor verzekeraars interessant." Die zien immers liever dat hun klanten er op tijd bij zijn, mocht er iets mis zijn met de huid. 

SkinVision werkt al samen met verschillende verzekeraars en wil dat nog verder uitbreiden. Zeker in Amerika verwacht De Heus dat de app effect kan hebben. "Zorg is duur en er zijn zo'n vijf miljoen mensen met huidkanker. We denken dat we daar flink kunnen groeien." Op dit moment wacht het bedrijf op toestemming van de overheid op de markt op te gaan. 

Het bedrijf wil binnen vijf jaar groeien naar veertig miljoen gebruikers. "De eerste jaren hebben we ons gericht op het verzamelen van data, categoriseren van foto's en begrijpen hoe de consumenten het product gebruiken. Daarna hebben we de technologie geoptimaliseerd, nu groeien we snel."

15.000 huidkankerplekken

Zo'n 10.000 gebruikers hebben nu een jaarabonnement bij SkinVision en kunnen onbeperkt foto's sturen voor 25 euro per jaar. Wie niet zo'n abonnement heeft kan voor twee euro een foto laten controleren. "Volgens onze berekening hebben we al 15.000 huidkankerplekken in een vroeg stadium ontdekt, vaak bij klanten die niet hadden verwacht dat ze gevaar liepen."

De app richt zich vooral op de Europese en Amerikaanse markt, naast Australië en Nieuw-Zeeland. "In Australië en Nieuw-Zeeland krijgt twee derde van de inwoners te maken met huidkanker, in Europa een op de vijf. Dat betekent dat we een belangrijke rol kunnen vervullen op die plekken."

Lees ook:

AI-systeem net zo goed in herkennen huidkanker als deskundigen