Nest allesbehalve warm voor zijn werknemers

Nest allesbehalve warm voor zijn werknemers

17-02-2016 08:07 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Werken voor Google-bedrijf Nest, bekend van de slimme thermostaat, is geen pretje. Het oproer kraait bij het bedrijf.

Werknemers van Nest klagen dat ze steeds in het weekend moeten overwerken, als gevolg van slecht management. Dat blijkt uit gesprekken die Business Insider heeft gevoerd met verscheidene ex-werknemers van Nest. Zij klagen dat overwerken standaard is bij het bedrijf dat in 2014 voor 3,2 miljard dollar werd overgenomen van Google.

Vaak moeten de medewerkers van het bedrijf, dat bekend werd door zijn slimme rookmelders en thermostaten, maanden achtereen elk weekend doorwerken. Dat is soms nu eenmaal nodig bij de productie van hardware, zo suste medeoprichter Matt Rogers een jaar geleden nog. Maar volgens de ex-werknemers verbloemde Rogers daarmee zijn eigen incompetentie. "Als je je mensen vraagt om elk weekend te werken, is er sprake van falen van het hoogste management", verklaart één van hen tegenover Business Insider.

'Cultuur van angst'

De problemen zouden onder meer ontstaan door het 'micromanagement' van Tony Fadell, de oprichter van Nest die eerder triomfen vierde bij de ontwikkeling van de iPod voor Apple. "Fadell bemoeit zich uitentreuren met elke stap die Next zet", verklaart een ex-medewerker van het bedrijf.

Fadell heeft de neiging om nog heel laat tijdens het proces ontwerpen terug te sturen naar de tekentafel – met alle gemiste deadlines van dien. Ook zou hij veelvuldig schreeuwen en daarmee 'een cultuur van angst' creëren.