Waarom Amazons bezorgdienst de opmaat is voor iets veel groters

Waarom Amazons bezorgdienst de opmaat is voor iets veel groters

11-02-2016 11:16 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Amazons plannen om pakjes te bezorgen passen helemaal in Jeff Bezos' plannen voor 'werelddominantie'.

Jeff Bezos van Amazon denkt graag groot. Winst maken is sinds de oprichting van Amazon in 1994 nauwelijks een prioriteit voor het online warenhuis. Bezos wil groeien. En zijn vleugels zover mogelijk uitslaan. Die ambitie komt niet alleen tot uiting in Bezos’ ruimtevaartbedrijfje Blue Origin, maar ook in de wijze waarop Amazon probeert complete markten over te nemen.

Deze week lekten via het financiële persbureau Bloomberg plannen uit van Amazon om de concurrentie aan te gaan met bezorgbedrijven als DHL, FedEx en UPS. Geruchten over een dergelijk initiatief gingen al langer, maar de uitgelekte informatie maakt duidelijk hoe ambitieus Amazon op dit vlak is.

Concurrent van DHL én Alibaba  

Amazon denkt al zeker sinds 2013 over een wereldwijd bezorgnetwerk, waarbij niet alleen pakketjes bij klanten van Amazon worden afgeleverd, maar ook goederen worden opgehaald bij fabrieken in China en India. Daarmee wordt Amazon dus niet alleen een concurrent van FedEx en DHL, maar ook van Alibaba, dat consumenten en fabrikanten immers ook al bij elkaar brengt.

De stap richting een bezorgdienst kan bovendien het begin zijn van een veel groter project: het overnemen van zoveel mogelijk e-commerce-activiteiten wereldwijd. Nu al verkopen veel internetwinkels via Amazon, net zoals dat in Nederland bijvoorbeeld via Bol.com gebeurt. Amazon gaat dan straks ook hun goederen bezorgen.

De volgende stap is dat Amazon in de financiële dienstverlening stapt en internetwinkels gaat helpen met het verwerken van internationale betalingen, belastingen, invoerheffingen en zelf het geven van leningen.