Bright Ideas 033: Techbedrijven als letterzetters

Bright Ideas 033: Techbedrijven als letterzetters

19-07-2015 10:06 Laatste update: 27-04-2018 22:34

Bedrijven als Apple, Google, Microsoft en Amazon ontwerpen de laatste jaren vaker eigen letters: fonts speciaal gemaakt voor het scherm.

In een wereld waar papier langzaam lijkt te verdwijnen blijft de rol van typografie belangrijk. Het zijn vooral technologiebedrijven die het oude ambacht een nieuwe impuls geven met fonts speciaal ontworpen voor het scherm, schrijft Floris Poort in Bright Ideas.

Lees het hele artikel in Bright Ideas, onze tweewekelijkse weekendbijlage, leesbaar op elk scherm. Een jaarabonnement kost 24 euro voor 24 edities.

Verder in Bright Ideas 33:

Generatie globetrotters

Als je voor je werk niet aan Nederland gebonden bent, waarom zou je dan nog blijven? Zo denkt de groeiende groep digitale nomaden: ze pakken hun laptop in en reizen de wereld over op zoek naar werkplekken met airco en snelle wifi.

Made in Holland: modulair mobieltje

Eén van de meest interessante ontwikkelingen in de smartphonewereld komt deze keer niet uit Zuid-Korea, Japan of de Verenigde Staten, maar gewoon uit Nederland. De 'eerlijke' FairPhone 2 is modulair en kan door iedereen uit elkaar worden gehaald en weer in elkaar worden gezet.

Digitale diensten niet in Apple's DNA

De eerste reacties op Apple Music zijn gemengd. Ook columnist Ben van der Burg is nog niet razendenthousiast. Op hardwaregebied is Apple onovertroffen, maar geldt dat ook voor software en diensten?

Nieuw logo voor Logi

Iedereen heeft wel eens iets van Logitech gekocht: een muis, een webcam of een stel computerspeakers. Met daarop telkens dat abstracte logo dat stamt uit 1988. Designer Joost Alferink was namens Bright bij de onthulling van het nieuwe logo (en nieuwe iPad-cases).

Zomerstop

Bright Ideas houdt een korte zomerstop. Op 14 augustus zijn we weer terug met editie 34.