7 games over de harde, bittere werkelijkheid

7 games over de harde, bittere werkelijkheid

03-02-2016 18:38 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Niet elke game laat je monsters neermaaien of de wereld redden. Een nieuwe game-stroming laat je alledaagse of ronduit nare dingen doen en meemaken.

Games laten je doorgaans dingen doen, die in het echte leven niet kunnen of onhaalbaar zijn. In je eentje 500 soldaten neerschieten met uiteenlopende wapentuig bijvoorbeeld. Of de winnende goal scoren in een virtuele voetbalmatch tussen Real Madrid en Barcelona. Met 230 kilometer uur langs de kust van Cannes scheuren in een 300.000 euro dure sportwagen. Voor gamers is het dagelijkse kost. Maar het computerspel begint langzaam maar zeker volwassen te worden en biedt steeds meer diversiteit. Net als bij die andere vormen van verstrooiing – literatuur, televisie, series, film – wordt het aanbod steeds veelzijdiger. Dat is goed, want het duidt op progressie.

Het adagium dat games leuk moeten zijn, dat het Goede het Kwade overwint en dat je altijd de stoere held uithangt, is inmiddels achterhaald. Er zijn nog steeds honderden spellen waarin bovenstaande conventies gelden, maar er zijn genoeg games die iets heel anders willen bewerkstelligen bij de speler. Dat zijn games waarbij emoties als ontroering, ontreddering en ongemakkelijkheid de boventoon voeren. Of spellen waarin het verhaal en de personages centraal staan, terwijl aanwezige spelelementen slechts bijzaak zijn.

We verzamelden zeven games die in de meeste gevallen helemaal niet leuk zijn om te spelen. Maar wel keihard binnenkomen en stuk voor stuk laten zien waar het medium videogames nog meer toe in staat is. Lees dit hele artikel in ons webmagazine Bright Ideas

Verder in Bright Ideas editie 046:

Fan van fanfilms

Fanfilms worden steeds beter. Korte films in het universum van Star Wars, Star Trek of dat van populaire games hebben een gelikt uiterlijk, toffe verhaallijn en zijn voor filmmakers een kans om in Hollywood een voet tussen de deur te krijgen.

Waarom science-fiction belangrijk is voor engineers

Google's creative evangelist Jeremy Tai Abbett adviseert bedrijven over design en communicatie. In gesprek met Bright praat hij over de fusie tussen tech en fashion en over de opkomst van bio-wearables.

Conceptcars als utopie

Conceptcars laten je dromen van een wereld vol strakke elektrische bolides. Rutger Middendorp selecteerde de beste uit de nieuwe lichting rijdende utopieën.

Adriaan de Jongh mixt games en kunst

Game-ontwerper Adriaan de Jongh staat dankzij zijn sociale, kunstzinnige mobiele games in Forbes’ talentenlijst 30 Under 30. Hij werkt aan drie nieuwe games. De eerste, Hidden Folks, laat je een unieke getekende wereld ontdekken. Weer een prachtige kruising tussen kunst en games.

Grand Gear: Sherman en Power Potion

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. Met dit keer een robotklokje, Fender-oordoppen en Philips' Power Potion.

Bright Ideas: elke twee weken

Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met 'verdieping over vernieuwing'. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost 24 euro. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen ook los lezen.