Bright 25 van 2015: Spotify, Star Wars, Samsung en Slack

Bright 25 van 2015: Spotify, Star Wars, Samsung en Slack

31-12-2015 09:00 Laatste update: 27-04-2018 10:12

Het slotakkoord van ons jaarlijkse overzicht met meest vernieuwende gadgets, apps en content. Met onder meer Slack en Spotify's Discover Weekly.

Lees ook over de nummers 25-21, 20-16, 15-11 en 10-6.

5. Samsung Galaxy S6 Edge(+)

De smartphone lijkt bijna uitontwikkeld. Maar Samsung deed dit jaar met de Galaxy S6 Edge een dappere poging om toch tot vernieuwingen te komen. Grootste noviteit was het gebogen scherm aan de twee lange zijdes van het toestel. Hierdoor houd je het toestel niet alleen fijn vast, maar heeft geeft ook nog eens extra opties. Als de telefoon op zijn kop ligt, zie je bijvoorbeeld aan de kleur wie er belt. Daarnaast is het handig als plek voor favoriete contacten of om informatie te tonen, zoals weerbericht of je notificaties. Samsung onderschatte in eerste instantie de populariteit van de Edge ten opzichte van het reguliere S6-model, waardoor het bedrijf nogal wat inkomsten misliep.

4. Slack

Chatkanalen, maar dan helemaal van deze tijd: dat is Slack, de startup die zakelijke communicatie weer echt leuk maakt. Dit jaar braken ze echt door: van kleine bedrijfjes tot multinationals - allemaal gebruiken ze Slack. De dienst laat je in kanalen of via privéberichten met elkaar communiceren, maar biedt allerlei opties aan om je gemakkelijker samen te laten werken. Van intern documenten bewerken en afspraken en plannen tot de geweldige gifjes-integratie: wij bij Bright kunnen inmiddels al niet meer zonder Slack.

3. Star Wars

Twee weken voor het einde van het jaar kwam Star Wars: The Force Awakens in de bioscoop, dé film van het jaar voor ons. Regisseur J.J. Abrams heeft er een prachtig verhaal van gemaakt, een ode aan de originele films die tegelijkertijd hedendaags aanvoelt en ruimte biedt voor wat er nog komen gaat. Ook is Star Wars het nieuwste wapenfeit van Disney, dat met animatie-films, zijn Marvel-serie en nu ook Star Wars in een tijd van on-demand steeds weer recordaantallen bezoekers naar de bioscoop weet te lokken. De nieuwste Star Wars bewijst dat die ambitie zeker niet ten koste hoeft te gaan van de inhoud, want oh wat is The Force Awakens een parel van een film.

2. Samsung Gear VR

Virtual reality stond vorig jaar op nummer één in de Bright 25 en eindigt ook dit jaar weer hoog. Met smartphones en tablets nagenoeg uitontwikkeld is VR momenteel de cutting edge van consumer tech. Het grote geweld barst begin 2016 los met de komst van de Oculus Rift, HTC Vive en Sony Playstation VR, maar wij geloven meer in de mobiele oplossingen. De genoemde VR-brillen zullen prijzig zijn en hebben een flinke computer of gameconsole nodig om te kunnen werken. Terwijl mobiele oplossingen als Google’s Cardboard VR en Samsung Gear VR alleen een smartphone vereisen om je VR te laten ervaren. Wij zijn nogal gecharmeerd van de Gear VR. De bouw is beter dan de kartonnen modellen van Google en zijn copycats, je hebt meer bedieningsopties en hij is ontwikkeld samen met Oculus. Het slechte nieuws: er passen alleen Samsung smartphones in (S6, S6 Edge, S6 Edge+). Het goede nieuws: dat zijn hele fijne smartphones (zie #5) en de Gear VR is afgelopen jaar in prijs verlaagd tot honderd euro. De gadget van het jaar.

1. Spotify's Discover Weekly

Games geven je skills, films en series prikkelen je fantasie, maar muziek is zout voor je ziel. Hoe ontdek je echter dat nieuwe nummer dat je raakt? Achter die simpele wens gaat een schoolstrijd schuil in de techwereld. Die tussen partijen die inzetten op kenners en partijen die kiezen voor algoritmes. Kenners zijn we gewend, we kennen allemaal wel een paar mensen wiens mening, gesterkt door smaak en kennis, we vertrouwen. Algoritmes zijn een betrekkelijk nieuw fenomeen en horen bij het huidige tijdperk waarin elke dag meer content verschijnt dan je in een heel leven kunt consumeren. Om uit dat enorme aanbod de parels te halen heb je aan kenners niet meer genoeg. De schaal is te groot geworden. Voorbeelden van succesvolle algoritmes zijn Google’s Pagerank, wijlen nieuwsapp Zite en het Music Genome Project van Pandora. Dit jaar is er eentje bijgekomen: Discover Weekly van Spotify.

Terwijl Apple eerder dit jaar voor zijn nieuwe dienst Apple Music nog hoog inzette op dj’s en kenners die voor jou afspeellijsten met tips samenstellen, steelt Spotify de show met zijn nieuwe Discover Weekly service. Het is momenteel veruit de beste manier om nieuwe muziek te ontdekken.

Spotify presenteert je wekelijks een speciale playlist met een paar uur muziek. Voor jou op maat gemaakt. De playlist is gebaseerd op je eigen luistergedrag in Spotify aangevuld met wat andere mensen die ook naar die tracks luisterden nog meer in hun playlists hebben staan. Spotify heeft daarmee de gulden middenweg gevonden. Algoritmes doen weliswaar het vuile werk, het matchen, maar ze luisteren vervolgens heel goed naar jouw luistergedrag en dat van anderen. Briljant.

Lees ook over de nummers 25-21, 20-16, 15-11 en 10-6.
En voor de liefhebbers: onze Bright 25 van 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006 en 2005.

Bright Ideas

Het jaaroverzicht is onderdeel van editie 044 van Bright Ideas. Een jaar lang toegang tot ons reclamevrije webmagazine kost 24 euro. Aanmelden kan via ideas.bright.nl.

Verder in Bright Ideas 044:

Chip-implantaat: van nutteloos tot onderschat

Een groep Nederlanders haalde eind vorig jaar het nieuws door een chip te laten implanteren. Dat zou dé toekomst zijn. Maar een jaar later blijkt het een flop. Betrokkenen zien desondanks een grote rol voor chipimplantaten in de toekomst.

In Plurimus we trust

Als Plurimus had bestaan ​​toen de film The Book of Eli werd gemaakt, zou hoofdrolspeler Denzel Washington Plurimus hebben gedragen. Hetzelfde geldt voor Mad Max en Han Solo. Het merk past perfect in desolate, godvergeten plaatsen waar je jas je huis is.

'Functie belangrijker dan fysiek product'

Sinds 1 november is Jeroen van Erp aangesteld als praktijkhoogleraar aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Een interview.

Dark Net: op de online zwarte markt

Silk Road zette een paar jaar geleden de trend: op online marktplaatsen die alleen met de anonieme TOR-software zijn te bezoeken, floreert de handel in illegale goederen. Lees erover in dit gratis hoofdstuk uit het boek 'Dark Net' door Jamie Bartlett, dat deze maand in het Nederlands verscheen.

Grand Gear: The Force aan je muur

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen.

BewarenBewaren