Bright Ideas 042: Bankiers op sneakers

Bright Ideas 042: Bankiers op sneakers

07-12-2015 13:22 Laatste update: 27-04-2018 18:26

De nieuwe bankier is een nerd: fintech-startups komen eraan. Frederieke Hegger schreef er een boek over en laat twee Nederlandse fintech-rebellen aan het woord.

Een fragment uit het artikel van Frederieke Hegger:

We gaan niet meer naar een kantoor voor onze bankzaken, maar kijken alleen nog op de app en daar heb je een andere mentaliteit, ander personeel en andere IT-investeringen voor nodig. De bank weet dat en is hard aan het werk om de bank om te bouwen naar iets wat (wel) bij deze tijd past. Maar zijn ze niet te laat? In de afgelopen jaren zijn er, in binnen- en buitenland, steeds meer IT'ers zich af gaan vragen: kan ik wat die financiële instellingen doen niet veel beter?

Het resultaat: een tsunami aan zogeheten fintech-startups. Onder 'financial technology' vallen betaal-apps, nieuwe banken, bitcoinbedrijfjes en crowdfundingplatforms. Finance-blogger Chris Skinner omschrijft het als volgt: "Wat Amazon is voor retail is fintech voor de financiële sector. Het is een andere tak van sport en een blik in de toekomst." Voor mijn boek 'De Geldrevolutie, hoe nerds de macht overnemen van bankiers' sprak ik met bankiers, ondernemers, economen en bitcoin-experts over deze aanstaande revolutie. Daar zaten ook twee bankiers (to be) op sneakers bij: Ali Niknam van Bunq en Adriaan Mol van Mollie.

Lees hier het hele artikel (voor Bright Ideas-abonnees)

Niet-abonnees: Lees het artikel op Blendle

Een jaar lang toegang tot Bright Ideas kost maar 24 euro. Maak eerst een gratis Bright Bunch-account aan, vervolgens kan je daar een Ideas-abonnement aan toevoegen. Bright Ideas-artikelen zijn ook los te koop via Blendle.

Verder in Bright Ideas 042:

Leonardo Da Vinci der Lage Landen

Designer Daniel de Bruin is zélf onderdeel van zijn apparaten. "Als machines al je werk doen, wat is er dan nog authentiek?"

GitLab: startup van 5 miljoen aan de gracht

GitLab is een van de snelst groeiende startups van Nederland. Bram kreeg een rondleiding bij de 'Google Docs voor programmeurs'. Hoe taai dat wellicht klinkt, het bruist aan alle kanten.

Samsung: ‘Smartwatch gaat winnen van smartphone’

Nieuwe technologie bereikt steeds sneller de gewone consument. Samsung lanceerde dit jaar dan ook zijn nieuwe slogan 'next is now'. Goed gevonden. Marketingmanager Gerben van Walt Meijer blikt desalniettemin vooruit.

Bright TV Backstage: het museum

De studio van Bright TV staat niet alleen vol moderne gadgets, maar mag met elektronica uit het verleden, bijzonder speelgoed en andere hebbedingetjes ook best een klein museum heten.

Video Vault: VR-dystopie en Star Wars-museum

Eens in de maand verzamelen we de beste internetvideo’s voor je. Ben je meteen weer bij.

Zo lees je Bright Ideas:

Bright Ideas verschijnt elke twee weken. Een jaar lang toegang tot Bright Ideas, inclusief het hele archief, kost maar 24 euro. Artikelen zijn ook los te lezen via Blendle (zoek binnen Blendle op 'Bright Ideas').