Bright Ideas: Conceptcars als utopie

Bright Ideas: Conceptcars als utopie

07-02-2016 21:12 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Conceptcars laten je dromen van een wereld vol strakke elektrische bolides. We selecteerden de beste uit de nieuwe lichting rijdende utopieën.

Het is dit jaar 500 jaar geleden dat Utopia van Thomas More uitkwam. In het tweede helft van zijn boek wordt het ideale eiland gepresenteerd. More schreef het als commentaar op zijn tijd, niet als politiek model of voorbeeld van hoe hij dacht dat een maatschappij daadwerkelijk georganiseerd zou kunnen worden. Hoewel Aristoteles met Republika het genre tweeduizend jaar ervoor al een kickstart had gegeven, maakte More de utopie verhalend. Sinds Hitler en Stalin is de utopie not done. Of zoals auteur Sarah Crossan het zegt: "Het zou belachelijk zijn om nu een utopische roman te schrijven."

Bij Bright zijn we echter opgewekte zielen en herkennen wij in het fenomeen van de conceptcar een voorzichtige utopie. Automerken verraden ermee dat ze liever alleen elektrische auto's zouden willen maken. En dat als het mocht, ze je op 28" wielen zouden laten rondstuiteren, alleen omdat dat mooier stond.

Wij lopen om de nieuwste lichting conceptcars heen en analyseren de hoop die er achter schuilgaat. Van Faraday Future's 'Tesla-killer' tot de Mercedes die bij hogere snelheden van vorm verandert om aerodynamischer te zijn. Lees het hele artikel in Bright Ideas

Verder in Bright Ideas editie 046:

Fan van fanfilms

Fanfilms worden steeds beter. Korte films in het universum van Star Wars, Star Trek of dat van populaire games hebben een gelikt uiterlijk, toffe verhaallijn en zijn voor filmmakers een kans om in Hollywood een voet tussen de deur te krijgen.

Games over de harde, bittere werkelijkheid

Niet elke game laat je monsters neermaaien of de wereld redden. Een nieuwe game-stroming laat je alledaagse of ronduit nare dingen doen en meemaken. Jan Meijroos speelde zeven van dit soort games die hard binnenkomen.

Waarom science-fiction belangrijk is voor engineers

Google's creative evangelist Jeremy Tai Abbett adviseert bedrijven over design en communicatie. In gesprek met Bright praat hij over de fusie tussen tech en fashion en over de opkomst van bio-wearables.

Adriaan de Jongh mixt games en kunst

Game-ontwerper Adriaan de Jongh staat dankzij zijn sociale, kunstzinnige mobiele games in Forbes’ talentenlijst 30 Under 30. Hij werkt aan drie nieuwe games. De eerste, Hidden Folks, laat je een unieke getekende wereld ontdekken. Weer een prachtige kruising tussen kunst en games.

Grand Gear: Sherman en Power Potion

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. Met dit keer een robotklokje, Fender-oordoppen en Philips' Power Potion.