De podcast bloeit als nooit tevoren

De podcast bloeit als nooit tevoren

01-05-2016 10:23 Laatste update: 27-04-2018 07:07

Bram Steijns

De podcast was lange tijd een niche-medium, maar sommige podcasts bereiken nu een massa-publiek in de VS. Maar hoe gaat het met de podcast in Nederland?

Podcasts ​bestaan al ruim tien jaar, maar de online radioseries zijn pas de laatste jaren echt populair geworden. Vooral in de VS ging de podcast van een niche- naar een mainstreammedium. Met de komst van smartphones en snelle toegang tot mobiel internet is het nu simpelweg makkelijker om podcasts te luisteren. Daarnaast komen er steeds meer kwalitatief goed geproduceerde, verhalende podcasts, die niet onderdoen voor een spannende tv-serie, schrijft Bram Steijns in ons achtergrondverhaal over podcasts in ons webmagazine Bright Ideas.

Populaire Amerikaanse podcasts houden rekening met het 'driveway-moment': als je onderweg naar huis naar een podcast luistert en voor je huis nog minuten lang in de auto blijft zitten om het einde van de aflevering te horen. Dat is voor veel podcastmakers het ultieme doel. Want wanneer luister je naar een podcast? Als je in de auto of in de trein zit, aan het hardlopen bent of de afwas doet. Op de momenten wanneer je iets doet waar je niet bij hoeft na te denken. Als je mensen kunt stoppen in hun dagelijkse bezigheden en even kunt vasthouden in het verhaal, dan maak je een goede podcast.

Maar hoe ontwikkelt de podcasts zich in Nederland? Welke verbeteringen en mogelijkheden biedt het format nog? En zijn we bereid te betalen voor podcasts, net zoals we dat steeds vaker doen voor online muziek en films?

Lees hierover het hele artikel in Bright Ideas

Bright Ideas: elke twee weken

Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met 'verdieping over vernieuwing'. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost slechts 24 euro. Ga naar ideas.bright.nl om je aan te melden. PS. Blendle-gebruikers kunnen Bright Ideas-artikelen hier lezen.

Verder in Bright Ideas editie 052:

Scale-ups: Peerby (gratis artikel)

In een nieuwe reeks belichten we Nederlandse techbedrijven die in korte tijd veel geld ophaalden en succesvol aan de weg timmeren. Start-ups die stappen maken, met dit keer deelplatform Peerby.

Waarom Interpol wel voor encryptie is

Van radio-dj tot cybercrime-bestrijder bij Interpol. De carrière van Roeland van Zeijst in een notendop. We interviewden Van Zeijst vanuit Singapore waar hij bij Interpols Digital Crime Center werkt. "Techniek is niet goed of slecht." (Lees via Blendle)

Tech voor jonge meiden

Veel jonge meiden hebben nog steeds het idee dat technologie niks voor hen is. Onzin volgens tech-ondernemer Janneke Niessen. "Vraag ze of ze bij Instagram willen werken en ze zeggen allemaal ja." (Lees via Blendle)

Waar blijft het slimme e-textiel?

Sinds Google en Levi's hun Project Jacquard een jaar geleden lanceerden in mei 2015, kijken we vol verwachting uit naar jeans waarmee we onze telefoons kunnen bedienen en opladen. Mode en tech blijken echter (nog steeds) geen goede vrienden. (Lees via Blendle)

Grand Gear: Hollandse designfiets en stijlvol scheren

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. (Lees via Blendle)