Googles gegraai naar data (en wat je er tegen kan doen)
Google weet al vrijwel alles over je en het wil reclames op websites nog meer op je afstemmen. Maar dit is wel opt-in. Waar moet je op letten?
Stel je bent op zoek naar een nieuwe draadloze koptelefoon, dan kijk je waarschijnlijk op Google en YouTube voor productinformatie en reviews. Ben je ingelogd met je Google-account, dan wordt je gedrag op alle kanalen die je gebruikt gevolgd. Google kan advertenties tonen over een koptelefoon waar je mogelijk interesse in hebt. Bestel je die vervolgens online, dan herkent Google de aankoopbevestiging in Gmail en schakelt het de advertentie uit. Nog gerichter en slimmer adverteren, marketeers zullen het toejuichen.
Maar Google ziet in dat normale gebruikers er wellicht niet op zitten te wachten om nog meer informatie te delen voor gepersonaliseerde advertenties. In tegenstelling tot Facebook - dat zijn privacy-instellingen eerder dit jaar op de schop nam - is het bij Google opt-in. Je moet expliciet toestemming geven. Doe je dat niet, dan krijg je nog steeds advertenties te zien, alleen dan gebaseerd op je globale locatie en browsercookies.
Google vindt het naar eigen zeggen belangrijk dat gebruikers controle hebben over hun data, privacy en beveiliging, en zelf kunnen bepalen hoe daarmee wordt omgegaan. "We denken dat we onze gebruikers een betere ervaring bieden. Zo kunnen ze desgewenst een specifieke advertentie in één keer blokkeren op al hun apparaten. Doordat de koppeling opt-in is, kunnen gebruikers zelf bepalen of ze de nieuwe situatie willen mijden of niet", zegt woordvoerder Rachid Finge van Google in ons webmagazine Bright Ideas. Of gebruikers ook echt blij zijn met de recente aanpassingen, weet hij niet. "Nee, de uitrol van de aanpassing gaat stap voor stap, waardoor het te vroeg is voor een betekenisvol beeld." Wil je zelf actie ondernemen, volg dan onze tips en links.
Lees het hele artikel in Bright Ideas of bij Blendle
Bright Ideas biedt elke twee weken verdieping over vernieuwing. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost maar 24 euro. Meld je aan op ideas.bright.nl. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen hier los lezen.
Verder in editie 58 van Bright Ideas:
Het succes van Pokémon Go is geen toevalstreffer (gratis artikel)
Pokémon Go is een mega-hype. Miljoenen mensen gaan de straat op om Pokémon te vangen. Maar het succes kwam niet zomaar: daar ging bijna 20 jaar aan vooraf.
Hoe strafbaar zijn deze YouTubers?
In de jacht op views en likes hebben sommige Nederlandse YouTubers lak aan de wet. Hoe groot zijn de juridische risico's die vloggers met allerlei illegale activiteiten nemen? Lees via Blendle
Rescue-robots: tech bij tegenspoed
Robotwetenschapper Robin Murphy reist met haar reddingsrobots de wereld over om hulpdiensten te ondersteunen. Haar drones, bestuurbare vaartuigen en robots op rupsbanden hielpen al bij tientallen rampen. Lees via Blendle
Hoe China de Bitcoin overneemt
Nergens is de Bitcoin zo groot als in China. Chinese Bitcoin-miners domineren de productie van de munt en bepalen daarom ook waar het met de cryptocurrency naartoe gaat. Lees via Blendle
Grand Gear: Classic NES en BoseBuild
In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. Lees via Blendle
Ook Bright Ideas lezen? Meld je aan op ideas.bright.nl en neem ook een abonnement.