© Tonie van Ringelestijn

Interview: 22tracks troeft de algoritmes af

Interview: 22tracks troeft de algoritmes af

30-06-2016 12:01 Laatste update: 27-04-2018 05:03

Het Nederlandse 22tracks is een baken in de online muziekzee. Zonder algoritmes, maar dankzij met de hand samengestelde playlists.

"De beste muzieksite die je maar kan bedenken." Zo omschrijft oprichter Vincent Reinders het idee dat hij in 2009 voor muziekplatform 22tracks had. Een site waarop dj’s en muziekexperts wekelijks playlists in 22 genres aanvullen met de verse nummers van het moment. En die je meteen, streamend, kan beluisteren. Zeven jaar later is 22tracks een bedrijf met een kleine tien medewerkers en trekt de site ruim 1 miljoen bezoekers per maand. Er zijn naast Amsterdam lokale edities in Parijs, Brussel en Berlijn. Vorig jaar kwam daar een eigen festival bij: 22fest moet eind juli vijfduizend liefhebbers van nieuwe muziek trekken.

Hoe wist 22tracks zeven jaar lang te overleven, terwijl veel andere streamingdiensten en muziekapps achter elkaar het loodje legden? Mede-oprichter Vincent Reinders: "We lossen een probleem voor je op. Muziek komt overal op je af, maar hoe vind je nu een overzicht van goede nieuwe muziek? Wij laten je luisteren naar wat echte experts net hebben ontdekt," vertelt mede-oprichter Vincent Reinders in een interview in ons webmagazine Bright Ideas. Bij grote partijen als Spotify kan iedereen weliswaar zelf playlists maken en delen, maar door de overvloed is het lastig het kaf van het koren te scheiden.  

Excelsheets naar Buma ​Stemra

22tracks speelde ook een rol bij het totstandkomen van afspraken met rechthebbenden over online muziekgebruik in Nederland. "We zijn pro-actief naar partijen als Buma/Stemra gestapt en zijn uiteindelijk samen wijs geworden. Buma/Stemra heeft mede doordat wij aan de deur klopten een digitale tak opgetuigd. Uiteindelijk leidde dat tot een overeenkomst, waarbij we een bedrag per stream betalen, met een bepaald plafond", vertelt 22tracks-ceo Gilles de Smit. De Nederlandse muziekscene eiste in de beginperiode niet meteen royalty's. "We hadden bij de start al goede contacten met veel Nederlandse muzieklabels, en met artiesten. Dat helpt natuurlijk. De artiesten zelf staan ook achter ons. We promoten hun muziek en bezoekers kunnen ook doorklikken naar het kopen van liedjes op iTunes of naar Spotify. Uiteindelijk levert alle aandacht hen iets op, bijvoorbeeld boekingen voor optredens."

De afdracht van royalty's is wel een enorme kostenpost gebleven. "De helft van onze inkomsten zijn we er nu aan kwijt. Dat is fors, maar wij vinden zelf ook dat artiesten vergoed moeten worden", aldus de Smit. Het werk aan het regelen van rechten voor muziekstreams blijft anno 2016 opvallend veel handwerk. "We moeten elk kwartaal een Excelsheet aan Buma Stemra aanleveren. Geautomatiseerder dan dat gaat het niet, nee. Ze werken daar ook nog met Excel 2009, wat niet helpt."

Lees het hele interview met 22tracks in Bright Ideas 

Bright Ideas biedt elke twee weken verdieping over vernieuwing. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost maar 24 euro. Meld je aan op ideas.bright.nl. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen hier los lezen

Verder in editie 56 van Bright Ideas:

iOS 10: de app is dood, lang leve de app

Apple presenteerde deze week iOS 10. De ogenschijnlijk kleine update heeft grote gevolgen voor hoe je je iPhone gebruikt, en de rol die apps daar bij spelen.

Vergeet de long tail

Digitalisering werkt vooral in het voordeel van creatieven die toch al succes hebben. Zij krijgen nog meer succes en kunnen meer geld eisen, stelt hoogleraar Anita Elberse in haar boek Blockbusters. De long tail komt er bekaaid vanaf.

De mensen achter het 'gehate' @NS_online

Via het Twitter-account @NS_online krijgt het webcareteam van de NS dagelijks geklaag en gescheld over zich heen. Hoe gaan ze daar mee om?

E3: Sony’s spierballen en Zelda’s magie

In het jaar dat VR-games moeten doorbreken, maakten de traditionele blockbusters veel meer indruk op de belangrijkste gamebeurs, de E3 in Los Angeles.

Grand Gear: Zwevende plant en Today-klok

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen.

Neem een abonnement

Alle artikelen uit Bright Ideas lezen? Meld je aan op ideas.bright.nl.