Maken maakt gelukkig (aan de slag dus!)

Maken maakt gelukkig (aan de slag dus!)

28-02-2016 11:03 Laatste update: 27-04-2018 08:39

Astrid Poot

Laat kinderen opgroeien als creatieve producenten, niet alleen als consumenten. En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, begin bij het ouderwetse maken.

In ons webmagazine Bright Ideas schrijft onze kids-expert Astrid Poot een bevlogen betoog over hoe belangrijk het is dat kinderen vanaf de kleuterklas dingen blijven maken. In het onderwijs wordt volop nagedacht over '21st century skills', maar zaken als 3D-printen, programmeren en apps bouwen liggen voor veel leerkrachten nog te ver buiten hun 'comfortzone'. De oplossing? Dat het onderwijs leert van de 'maker-movement'. Een fragment uit Astrids artikel:

"Het leuke aan maken is dat het zich op elk niveau kan afspelen. Je hoeft niet meteen een dikke vette robot te 3D-printen en programmeren. In tegendeel, voor maken is er eigenlijk maar weinig nodig:
+ gereedschappen waar je zin in hebt, of je goed bij voelt
+ genoeg materialen zodat je nooit zonder zit
+ goede gedachten: inspiratie, ervaringen, kennis
+ aandacht, vertrouwen en gelijkheid: makers werken samen en leren van elkaar
+ allerbelangrijkst: tijd. Een goede maaksessie kost tijd, alleen zonder haast ontstaan de mooiste dingen.

Een zaag is dus gewoon net zo goed als een Arduino. Leerkrachten kunnen het best zelf beslissen wat bij henzelf, hun klas en hun schema past.

Dus waarom moeten wij allemaal makers worden? Natuurlijk voor ons eigen plezier. Omdat het ons gelukkig maakt. Maar daarnaast omdat we door makers te zijn onze kinderen vanzelf ook tot makers maken. Dat is belangrijk voor de toekomst: kinderen als producenten en niet als consumenten.

Maakonderwijs beperkt zich natuurlijk niet tot school. Maken doe je ook thuis. Want het is geweldig om samen met een gaaf werkstuk bezig te zijn. En een mooie (echte!) hamer is net zo'n goed verjaardagscadeau cadeau als LEGO Ninjago. Net als een soldeerbout, een stiptang of een grote zaag! En heb je inspiratie nodig, dan kijk je op Instructables, of DIY.org of je doet nog een uurtje King of Random.

Laten we vooral zelf de hoofdrol pakken. Want een vrolijk fenomeen als de maker-movement zou ik liever niet vangen in de kooi van leerkaders, leerlijnen, methodes of kerndoelen. En dan beoordelen in toetsen! Jakkes. Nee, maken is van onszelf. Voor de lol. En daar leer je extreem veel van."
Lees het hele artikel in Bright Ideas.

Verder in Bright Ideas editie 048, thema 'kids':

Bright Kids: Jong geprogrammeerd, is oud gedaan

Kinderen zijn de toekomst. Hoog tijd dat wij 'future victims' daar eens serieus aandacht aan gingen besteden.

Coderen in de klas met Bomberbot

Het Nederlandse Bomberbot leert kinderen spelenderwijs programmeren. In Nederland nog een keuzevak, maar in bijvoorbeeld Finland al verplicht. Bomberbot doet daar goede zaken en kijkt alvast vooruit.

Generatie Z: de echte digital natives

Voor kinderen van nu zijn Whatsapp, 4G en YouTube de gewoonste zaken van de wereld. Niet hun voorgangers, de Millennials, maar zij, generatie Z gedoopt, zijn de ware digital natives. Hoe verschilt hun tech- en mediagebruik met die van de vorige generaties?

Apps die kids leren programmeren

Programmeren kun je van jongs af aan laagdrempelig en spelenderwijs leren. Ook gewoon thuis op papa's tablet.

Grand Gear: Whizkids

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. In deze editie speciale aandacht voor junior techies.

Bright Ideas

Bright Ideas is ons webmagazine met 'verdieping over vernieuwing': achtergrondartikelen, interviews en duiding. Een abonnement kost 24 euro per jaar. De artikelen zijn ook te lezen via Blendle.

Bright TV over kids en tech

Bekijk ook de uitzending van Bright TV die geheel in het teken stond van de MegaDojo in de Ziggo Dome waar 1024 kinderen uit heel Nederland bij elkaar kwamen om te leren programmeren. Hier terug te kijken.