'Meisjes willen wél allemaal voor Instagram werken'

'Meisjes willen wél allemaal voor Instagram werken'

07-05-2016 18:33 Laatste update: 27-04-2018 07:07

Veel jonge meiden denken dat technologie niks voor hen is. Onzin, vindt tech-ondernemer Janneke Niessen. We interviewden haar over vrouwen in de techwereld.

Janneke Niessen is het levende bewijs dat vrouwen en technologie prima samengaan. Niessen is tech-ondernemer en op dit moment mede-oprichter en Chief Innovation Officer bij Improve Digital. Ook is ze actief als investeerder, bestuurslid en mentor voor startups en is ze mede-initiatiefnemer van Inspiring Fifty, een pan-Europees platform dat vrouwelijke rolmodellen met leidinggevende functies in de technologiesector bij elkaar laat komen. We spraken haar voor Bright TV en ons webmagazine Bright Ideas.



Waarom denk je dat meiden niet of te weinig geïnteresseerd zijn in technologie?

"Ze weten niet goed waar ze nee tegen zeggen. Ze denken dat technologie saai is. Dat het alleen voor jongens is. Dus als je vraagt of ze iets met technologie willen gaan doen, reageren ze meestal afwijkend. Vraag ze of ze voor Instagram willen werken, dan zeggen ze bijna allemaal ja. Het is dus maar net hoe je het brengt."

Waarom is het zo belangrijk dat vrouwen technologie omarmen?

"Alle bedrijven worden straks technologiebedrijven. Media draaien voor een groot deel om technologie, maar ook sales, marketing, product design, projectmanagement, allemaal krijgen die meer en meer met technologie te maken. En nogmaals, dat betekent niet dat iedereen straks programmeur dient te worden. Maar het is wel relevant. Als je straks nog een leuke baan wilt, zal je iets met technologie moeten."

"We zien nu al dat er tekorten aan de juiste mensen met de juiste skills zijn, dus we kunnen het ons simpelweg niet veroorloven om de helft van een bevolkingsgroep niet mee te nemen hierin. Daarnaast is het belangrijk omdat je producten er beter door worden. Consumenten zijn namelijk ook divers. Alleen vrouwen in een bedrijf werkt ook niet, maar ik geloof wel in een goede mix. Bedrijven roepen nu nog te veel, maar ze moeten wel echt iets doen. De welwillendheid lijkt er wel te zijn, nu nog de uitvoering."

Je bedacht Project Prep, een kinderboek geschreven door Niki Smit. Daarmee wil je al op vroege leeftijd bij kinderen een ander soort denken doorvoeren?

"Ja. Ook op scholen heersen nog veel vooroordelen. Meiden kiezen veel minder vaak bètavakken. Vakken die juist steeds meer van pas komen, ook in moderne creatieve vakken. Het begint bij de basis. Leraren, maar ook ouders, kunnen daar ook een steentje aan bijdragen. Blijf niet roepen dat wiskunde alleen voor jongens is."

Van Project Prep zijn inmiddels meer dan 35 duizend exemplaren verkocht, inclusief tienduizend e-books. Onlangs werd Project Prep ook in Zweden gelanceerd. Maar Niessen heeft grotere plannen met Project Prep. Ook in Amerika.

Lees erover in Bright Ideas of via Blendle

Bright Ideas: elke twee weken

Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met 'verdieping over vernieuwing'. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost slechts 24 euro. Ga naar ideas.bright.nl om je aan te melden. PS. Blendle-gebruikers kunnen Bright Ideas-artikelen hier lezen.