Scale-ups: Peecho, de printknop van internet

Scale-ups: Peecho, de printknop van internet

22-05-2016 15:03 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Dankzij de Nederlandse startup Peecho is de printwereld op zijn kop gezet, zoals Uber dat deed met taxidiensten. We spraken Peecho-ceo Martijn Groot.

Ooit gehoord van Peecho? Waarschijnlijk niet. Naamsbekendheid verwerven is voor het Amsterdamse bedrijf geen doel op zich. Peecho is echter wel de centrale spil in een wereldwijd netwerk van circa 35 professionele printfaciliteiten in Europa en de VS. Het bedrijf maakt het voor uitgevers mogelijk om via de cloud content te versturen naar grote en gespecialiseerde printbedrijven of drukkers overal ter wereld. Met een gratis stukje programmacode kunnen uitgevers en andere contenteigenaren hun digitale producten als professioneel geprint product aan het grote publiek aanbieden. Simpelweg door de code aan hun site toe te voegen.

Uitgevers en contenteigenaren mogen zelf de prijs van hun product bepalen en ontvangen als winst het verschil tussen de consumentenprijs en de kostprijs. Een marge van de kostprijs gaat naar Peecho zelf. Gebruikers hoeven zich verder nergens zorgen over te maken. Orderproces, betaling, verwerking, productie en aflevering aan de consument: het wordt allemaal automatisch afgehandeld door het printplatform. Door producten in de regio van de klant te drukken, zorgt de dienst bovendien voor een snelle levering en een minimale belasting van het milieu.

We spraken in dit artikel in Bright Ideas met de ceo van Peecho, Martijn Groot, en een van de gebruikers. Volgens Groot wordt de printknop nu al door 7500 websites en apps gebruikt en zijn klanten vooral kleine uitgevers en contenteigenaren, de partijen die eerder nergens terecht konden. "Kleine self- en indie-publishers hebben door ons nu toegang tot professionele printfaciliteiten. Ze hebben bovendien de mogelijkheid om producten in kleine oplages te drukken. Zo'n 80 procent van onze orders bestaat nu ook uit één stuk. We zijn er aardig in geslaagd om de 'print-kolom' op zijn kop te zetten. Ik las verder dat millennials print in toenemende mate omarmen voor een project, werkstuk of een coole plaat aan de muur. Ik denk dat print als 'luxe goed' momenteel nog in de kinderschoenen staat."  

Lees het hele artikel in Bright Ideas of bij Blendle

Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met 'verdieping over vernieuwing'. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost slechts 24 euro. Ga naar ideas.bright.nl om je aan te melden. Blendle-gebruikers kunnen Bright Ideas-artikelen hier lezen.

Verder in Bright Ideas editie 054:

'Hé Siri, eh, laat maar' (gratis artikel)

Techgiganten zetten steeds meer in op spraakassistenten. Google Home, Siri, Cortana, Amazon Echo, Viv: stuk voor stuk indrukwekkend, maar gaan we ze ook echt gebruiken? Floris Poort betwijfelt het.

3D-printpionier wil organisaties ontwerpen

De Finse ontwerper Janne Kyttänen is een van de bekendste voorvechters van 3D-printen in de designwereld. Maar hij heeft nu een nieuwe missie: het ontwerpen van superefficiënte organisaties. (Lees via Blendle)

Sons of smartphone

Smartphones zijn tegenwoordig niet erg spannend meer, maar ze hebben er wel voor gezorgd dat de cutting edge tech van nu, zoals virtual reality, drones en smart homes, haalbaar en betaalbaar werd. (Lees via Blendle)

Grand Gear: platenspeler en Plooi

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. (Lees via Blendle)

VR Challenge: 10 genomineerden (gratis artikel)

Welke nuttige toepassing van virtual reality wordt straks werkelijkheid? In dit extra artikel presenteren de tien genomineerden voor de VR Challenge zich. Jij kunt mede bepalen welk concept wint. Dat idee zal vervolgens echt worden gebouwd.

Neem ook een abonnement op Bright Ideas voor verdieping over vernieuwing. Meld je aan op ideas.bright.nl