'VR kan net zo verslavend als drugs worden'

'VR kan net zo verslavend als drugs worden'

08-05-2016 09:31 Laatste update: 27-04-2018 06:36

Jannes van Roermund

Filmmaker Steye Hallema lééft VR, maar heeft ook zorgen. Een interview over de mogelijke (a)-sociale impact van VR.

Steye Hallema is een van de grootste virtualreality-talenten in Nederland. Hij regisseerde VR-films voor de VPRO en is net begonnen bij Jaunt, een grote Amerikaanse VR-startup met investeringen van Google en Disney. Voor ons webmagazine Bright Ideas interviewden we hem. Een fragment uit het gesprek:

Gaan we in de toekomst dan de hele tijd in onze VR-omgeving zitten, net als we nu doen met de smartphone?

"Dat is lastig te voorspellen. Als die brillen lekker zitten, dan zou dat best kunnen. Bovendien worden er brillen gemaakt waarbij het beeld op je iris wordt geprojecteerd. Dan heb je zo’n zwaar ding niet meer nodig. Het bedrijf Magic Leap is daarmee bezig. Mixed reality wordt groter dan VR, omdat er meer praktische dingen te verzinnen zijn. En het is makkelijker deelbaar. Mensen kunnen het onderling doen. VR is een persoonlijk medium, waarin je opgesloten zit in je eigen wereldje."

Laatst vertelde iemand tegen me: ik sta liever in een virtueel café met neppe vrienden die ik vertrouw, dan in een echt café met vage bekenden.

"Dat bedoel ik. Die hele revolutie van artificial intelligence komt eraan. Op een gegeven moment komen er algoritmes voor vrienden. Daarmee kun je het leuk hebben. Die lachen om jouw grappen en voelen je aan. Ik heb het weleens over therapy entertainment: een plek waar je naartoe gaat om je beter te voelen. VR kan een soort psycholoog zijn."

Missen we dan spiritueel gezien niet iets?

"Ja, dat denk ik zeker. Al komt er altijd weer een tegenstroming van mensen die juist weer de natuur ingaan. Maar zo’n fijne plek waar je niet meer weg wil, kan net zo verslavend worden als drugs. Je vlucht ook uit de realiteit. Gamers hebben dat al, maar als je nóg realistischere beelden combineert met AI, kan het echt een probleem worden."

En jij werkt daaraan mee...

"Als je goed kijkt naar wat ik maak, zie je dat ik het medium heel erg bekritiseer. Ik maak mensen ook bewust van wat het is. Dat is het beste wat je kunt doen. Daardoor zet je mensen aan het denken."

Lees het hele interview in Bright Ideas of via Blendle

Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met 'verdieping over vernieuwing'. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost slechts 24 euro. Ga naar ideas.bright.nl om je aan te melden. Blendle-gebruikers kunnen Bright Ideas-artikelen hier lezen.

Verder in Bright Ideas editie 053:

Wereldkampioen duurzame energie

Uruguay draait voor bijna 100 procent op duurzame stroom. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het zorgt ook voor een boost voor de economie. Hoe kwam dat zo? Journalist Enrico Fantoni ging op onderzoek.

Waarom wint Dutch Design?

Ook dit jaar ging een Milan Design Award, uitgereikt op ’s werelds belangrijkste designbeurs, mee naar Nederland. Waarom smult men zo van Dutch Design? (Lees via Blendle)

De filosofie van rust

Ontwerper Harald Dunnink, creative director van het digitale bureau Momkai, werkt al jaren volgens een simpele filosofie: rust. Nu heeft hij die designfilosofie ook op papier gezet. (Lees via Blendle)

Presentatie-innovaties volgens de TED-vader

Pimp je presentatie met technologie. Deze nieuwe presentatieformats worden je aanbevolen door TED-vader Chris Anderson. (Lees via Blendle)

Video Vault: Kung Fu en filmmonsters

Eens in de maand verzamelen we de beste online video's voor je. Ben je meteen weer bij.