Zo digitaliseert Google beroemde kunst uit musea

Zo digitaliseert Google beroemde kunst uit musea

28-08-2016 16:33 Laatste update: 27-04-2018 03:30

Op bezoek bij het Google Cultural Institute in Parijs, waar wordt gewerkt aan manieren om kunst virtueel te ervaren. "De focus ligt op VR."

Het Google Cultural Institute bestaat sinds 2011. Laurent Gaveau, hoofd van het Lab met een museum-achtergrond, vertelt over de geschiedenis. "Het begon als een 20-procent-project", zegt hij in Bright Ideas. Google-werknemers mogen volgens die regel eenvijfde van hun tijd spenderen aan zelfgekozen projecten, wat ze creatiever en innovatiever zou maken. "Het Art Project werd bedacht en daaruit ontstond in 2011 het culturele instituut."

Het Art Project is min of meer geëvolueerd tot Google Arts & Culture. Dat digitale platform, waarop je duizenden kunstwerken kunt bekijken, vormt het hart van het instituut. Enkele maanden geleden verscheen de compleet vernieuwde Arts & Culture-app. "We gaan met dit platform mobile first", zegt Gaveau. Er is ook een webversie, maar qua vormgeving en functionaliteit ben je op mobiel beter uit.

Eén van de features is een geavanceerde zoomfunctie voor schilderijen. Daarmee kun je enorm ver op werken inzoomen. Zo zijn details te zien die je met het blote oog in een museum niet ziet. Hiervoor wordt de Art Camera gebruikt, een Canon-camera in een speciale, robotachtige rig. De camera wordt recht voor het schilderij geplaatst, de afstand is afhankelijk van de grootte van het werk. Met een laser wordt het midden bepaald en de bediener geeft aan wat de hoeken van het kunstwerk zijn. Een sensor meet de afstand. Vervolgens gaat de camera in een slangenbeweging langs het hele canvas. Tijdens onze voorbeeldsessie stond er een schilderij dat in 1670 beelden werd gevangen. Het duurde zo'n 92 minuten.

Lees het hele artikel in Bright Ideas of via Blendle

Bright Ideas biedt elke twee weken verdieping over vernieuwing. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost maar 24 euro. Meld je aan op ideas.bright.nl. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen hier lezenHieronder de rest van de inhoud van de nieuwste editie.

Verder in editie 60 van Bright Ideas:

De pracht van Prisma 

De app Prisma verandert elke foto in een kunstwerk. Naast Pokémon Go is dit dé app van het jaar. De Russische makers leveren een technisch hoogstandje. En ze hebben grote plannen. Lees via Blendle

Hoe slinkse Polen de 3D-printermarkt veroverden

In de strijd om de markt van 3D-printers hanteerde een inmiddels bekend Pools bedrijf bedenkelijke methodes. Het begon met een deal die nooit heeft bestaan, mogelijk gemaakt met uw belastinggeld. Lees via Blendle

Het web volgens Werner

De beroemde regisseur Werner Herzog heeft een film over internet gemaakt die vanaf medio september in Nederlandse filmhuizen draait. Hoe vat hij zo'n omvangrijke geschiedenis samen in anderhalf uur? Lees via Blendle

De beste Kinect-game die bijna niemand zal spelen

Microsoft had grootste plannen met Kinect, maar de motion-sensor camera voor de Xbox sloeg niet aan. Een domper voor de Nederlandse gamestudio Through Games, dat onlangs met FRU de beste Kinect-game tot nu toe uitbracht. Lees via Blendle

Grand Gear: strakke tv’s en stijlvolle speakers

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. Lees via Blendle

Abonneren op Bright Ideas

Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost maar 24 euro. Meld je aan op ideas.bright.nl. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen hier lezen.