IJsbeertje van Amsterdamse startup leert kids zuiniger energiegebruik

IJsbeertje van Amsterdamse startup leert kids zuiniger energiegebruik

11-06-2015 14:18 Laatste update: 27-04-2018 23:36

IJsbeerlamp Hyko geeft kinderen op een speelse manier inzicht in het energiegebruik in huis. Kunnen ouders ook nog wat van leren.

Startup CareToSave uit Amsterdam is gestart met een crowdfundcampagne voor de Hyko, een lampje in de vorm van een ijsbeer. Met de kleur waarin hij oplicht geeft hij aan hoeveel stroom je op dat moment gebruikt. "Ouders zeggen vaak tegen kinderen dat ze allerlei apparaten en lichten niet continu aan moeten laten staan, maar dat gaat vaak op een negatieve manier. Wij willen het besparen van energie leuker maken voor kinderen door ze iets te geven waar ze voor moeten zorgen", vertelt CareToSave-oprichter Andriy Shmyhelskyy aan Bright. Binnen een paar dagen heeft hij al 43 duizend euro opgehaald. Het doel is 65 duizend euro.

De Hyko werkt met een sensor die je met een klem aan het stroomnet hangt en via een radiofrequentie tot op 50 meter afstand communiceert met de 'ijsbeer'. Vervolgens kan het lampje drie kleuren tonen op basis van je stroomgebruik: wit (laag gebruik), blauw (gemiddeld) of rood (hoog). Door overal in huis stekkers eruit te trekken en apparaten en lampen uit te schakelen zie je meteen hoeveel effect dit heeft. Via het energiezuinige Bluetooth 4.0 geeft de ijsbeer data door aan een app. Hoe zuiniger je bezig bent, hoe meer virtuele ijsklontjes je spaart. Zo worden de virtuele ijsberen in de app gered.

De app krijgt ook interactieve verhalen. En Hyko - wat ijs betekent in de taal van de Eskimo's - bevat ook informatie over het energiegebruik van over 28 huishoudelijke apparaten. Als vriendjes en vriendinnetjes ook Hyko gebruiken, kunnen kinderen ook hun scores in ijsblokjes live volgen. "Kinderen gaan zich verantwoordelijk voelen. Zij kunnen met hun veranderd gedrag ook weer ouders tot minder stroomgebruik aanzetten", aldus Shmyhelskyy.

De Hyko-ijsbeer zelf is ook zuinig en gaat volgens Shmyhelskyy zeker een jaar mee op twee aaa-batterijtjes. Als Hyko via Bluetooth detecteert dat je de deur uitgaat, kan hij nog checken wat je energiegebruik is en je een notificatie sturen of je alles wel uit hebt gezet voor vertrek. Zodat je nog kan beslissen terug te gaan om meer virtuele ijsblokjes te scoren.

Het Hyko-pakket is verkrijgbaar voor 99 euro via crowdfundingsite Doorgaan.nl. De winkelprijs wordt uiteindelijk 199 euro. Het ontwerp van de hardware is vrijwel klaar. Het pakket is ergens tussen december en februari gereed voor verzending. De Amsterdamse startup won al meerdere prijzen waaronder de JoinOurCore-competitie van ijsmerk Ben & Jerry’s. Nederland is het testland voor Hyko. Als het concept hier aanslaat, wil de startup hem ook in andere landen gaan verkopen.