Lego start sociaal netwerk voor delen creaties
Bright Kids

Lego start sociaal netwerk voor delen creaties

dinsdag 31 januari 2017 16:51

Kinderen kunnen met de Lego Life-app hun bouwsels delen en reageren met speciale kindvriendelijke emoji.

Lego heeft vandaag een eigen sociaal netwerk gelanceerd: de app Lego Life. Het is een soort Instagram, maar dan voor alles wat met Lego-creaties te maken heeft. Gebruikers kunnen foto's van hun bouwwerken plaatsen, anderen volgen en reacties achterlaten met speciale Lego-emoji. De app is gericht op kinderen tussen 7 en 12 jaar, die nog te jong zijn voor andere sociale netwerken.

"We nemen een klein risico", vertelt Rob Lowe, directeur van Lego Life. "We hebben een app gecreĆ«erd waarbij we vragen om de iPad voor twintig minuten aan de kant te leggen om iets van Lego te bouwen". Er mogen alleen Lego-gerelateerde foto's en video's in de app geplaatst worden. Voordat een afbeelding geplaatst kan worden, wordt het drie keer gecontroleerd. Eerst wordt de afbeelding gescand door een computer om te zien of het niets grofs bevat. Zo ja, dan wordt het nog eens door menselijke ogen gecontroleerd voordat het verwijderd wordt. Alle andere dingen die worden gescand waar vraagtekens bij worden geplaatst, worden ook bekeken door mensen.

Geen emoji met dubbele betekenis

Ook op andere manieren worden er om mogelijke vulgaire inhoud voorkomen. De emoji's zijn versimpeld en emoji's die iets seksueels kunnen betekenen, zoals de aubergine en perzik, zijn niet meer te vinden. "We weten zeker dat de kinderen er uiteindelijk een nieuwe emojitaal van weten te maken om grove dingen te zeggen", zegt Rob Lowe. "Maar we gaan het in ieder geval modereren."

Het zal een hele klus worden. "Ik denk dat er weinig bedrijven zijn die zich op een doelgroep onder dertien jaar focussen, omdat het moeilijk is. Maar deze leeftijdsgroep is al jaren onze doelgroep, dus zijn wij het aangewezen bedrijf om zoiets te maken", aldus Lowe.

Ook geen profielfoto's

Lego Life biedt ook een centrale plek voor content rond bepaalde Lego-producten, waaronder de Star Wars-lijn. Bekende Lego-personages, zoals Lego Batman, zullen ook reacties achterlaten op de creaties van anderen. De avatars van de gebruikers zijn mini-figuren, want kinderen kunnen geen foto's van zichzelf als profielfoto's gebruiken. Ook worden de accountnamen willekeurig aangemaakt. Zo wil Lego voorkomen dat kinderen persoonlijke gegevens delen. 

Lego Life wordt ook de centrale hub voor Lego's online diensten en games. De app is beschikbaar voor Android en iOS in de eerste acht landen, maar Nederland zit daar nog niet tussen. Lego Benelux verwacht dat de app in maart in ons land beschikbaar komt.

Tonie was in 1999 een van de eerste bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Sinds 2014 is Tonie de eindredacteur van Bright.nl.

Nieuwsbrief