'Mkb'er krijgt binnen 2 jaar met AI te maken'

'Mkb'er krijgt binnen 2 jaar met AI te maken'

05-03-2018 16:00 Laatste update: 26-04-2018 13:02

Patrick Nanninga

Dat was de kop boven een artikel uit 2017 van Steven van Belleghem. Het klonk toen wat onrealistisch, maar de toepassingen van AI zijn nu al om ons heen te vinden.

Of het nu gaat om productsuggesties in webshops, autonome voertuigen of stemherkenning. AI kent dus steeds meer praktische toepassingen. CEO van Revoltt Energy, Patrick Nanninga, vertelt hoe hij AI beschikbaar maakt voor iedere ondernemer om zakelijke energiekosten te verlagen.

Wat levert AI een ondernemer op?

Vaak is het optimaliseren van processen de eerste gedachte bij automatisering. Waarbij de mens wordt vervangen door de machine. Het is dus niet zo heel gek dat veel ondernemers bij het horen van de term AI denken aan mogelijkheden om kosten omlaag te brengen. Denk aan het  benutten van toekomstprojecties. Met real-time voorspellingen en slimme sourcing. Zo heeft Google haar eigen Deepmind ingezet om te onderzoeken of de kosten van hun serverparken omlaag zouden kunnen. Wat inderdaad mogelijk bleek: met een derde (!) zelfs.

Echter, het besparen van geld is niet het grootste voordeel wanneer AI succesvol wordt toegepast, het stimuleert vooral bedrijfsgroei. Dat blijkt uit onderzoek onder 3.000 bestuurders uit 10 verschillende landen.

Welke toepassing van AI past Revoltt toe?

AI gaat ondernemers helpen bij alles wat te maken heeft met customer service. Een succesvol voorbeeld is de chatbot van DigitalGenius, waar onder andere KLM mee werkt. Die wordt gevoed met alle klantdata van de afgelopen twee jaar en vertaalt dit in een wiskundig model. Een vraag van de klant wordt eveneens vertaald in zo’n wiskundig model. En wordt daarna gematcht met database. Wanneer het voor een bepaald percentage overeenkomt, dan kan er direct een geautomatiseerd antwoord gegeven worden of een medewerker krijgt een antwoord gesuggereerd. Waardoor je dus sneller en effectiever kunt werken.

Dat heeft drie voordelen: meer gepersonaliseerde communicatie, een hoger gebruiksgemak voor klanten en het is vaak sneller dan menselijke handelen. Dat idee hebben we ook zo doorgevoerd binnen de service van Revoltt Energy. De personal AI-assistent luistert naar de naam: Ross Revoltt.

En de kracht van AI binnen de energiemarkt?

Het toepassen van nieuwe analysetechnieken laat ons beter vooruitkijken en voorspellen. Daarbij zorgt de introductie van de slimme meter voor de beschikbaarheid van data die gebruikt kan worden voor de analyses. Daarmee kunnen besparingsmaatregelen naar succeskans of verwachte impact worden geprioriteerd. En, het wordt op termijn mogelijk om andere contractvormen aan te bieden, gebaseerd op de bespaarde kosten per kWh.

De energietransitie is onvermijdelijk en ondertussen wordt de wereld steeds complexer. Zeker voor ondernemers, die wel wat anders aan hun hoofd hebben: de dagelijkse gang van zaken. Gelukkig kan Artificial Intelligence bij de keuzes van morgen helpen. Revoltt maakt deze met Ross beschikbaar voor ondernemers op het gebied van energie.

Bright Night over Artificial Intelligence: 7 maart

Wat kan Artificial Intelligence betekenen voor jouw bedrijf? Welke wonderen kan je er wél en juist niet van verwachten? Die vragen leggen we voor aan techondernemer Jim Stolze, National Technology Officer van Microsoft Hans Bos en Patrick Nanninga, CEO van Revoltt Energy, die AI beschikbaar maakt voor iedere ondernemer om zakelijke energiekosten te verlagen.

Tijdens de Bright Night van 7 maart staan we hier uitgebreid bij stil. De inschrijving voor dit event is gesloten, maar je kunt het woensdag 7 maart vanaf 19:30 uur via een live-stream volgen op onze Facebook-pagina.

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten vroegen we AI-experts al wat inzichten te delen. Deze blog is geschreven door Patrick Nanninga, CEO van Revoltt Energy.

Deze Bright Night wordt georganiseerd in samenwerking met Revoltt Energy