Elektrische auto's

Bright Stuff: Renault Zoe

1 april 2018 11:46

Tussen de elektrische instap-auto's is er één onopvallende uitblinker: de Renault Zoe geeft de concurrentie het nakijken.

De Renault Zoe is om twee redenen interessant: hij is verkrijgbaar met een huurconstructie voor de accu én hij is met een 40 kWu-accu te koop. Wie onder de 30.000 euro elektrisch wil rijden heeft een paar opties: de iMiev/iOn/C-Zero drieling, de Smart ForTwo of ForFour Electric Drive en de e-Up van Volkswagen. Over die drieling hoeven we het niet eens te hebben, dat zijn op vrijwel alle fronten vreselijke auto's. De Smarts en de Volkswagen komen niet verder dan 150 kilometer, wat eigenlijk alleen interessant is voor Amsterdammers die niet ontdekt hebben dat er buiten de ring ook nog een landmassa te vinden is.

Onder de instappers is de Renault Zoe dan ook dé kandidaat. Vanaf €30.000 rijd je de kleine elektrische Clio-variant. Dan heb je de 22 kWu-accu aan boord, met een praktisch bereik van ongeveer 150 kilometer. Voor de 40 kWu-accu betaal je slechts €2500 meer. Alhoewel je die grotere accu in de praktijk waarschijnlijk weinig nodig hebt, is de rust die het geeft wel prettig. Bovendien zal de inruilwaarde naar alle waarschijnlijkheid flink hoger zijn. 

Voor een particulier is elektrisch rijden nog een beetje spannend. Het lijkt erop dat de accu's van de eerste generatie elektrische auto's het boven verwachting goed doen, maar wie dat risico niet wil dragen, kan ook de auto zonder accu kopen. Voor €25.000 stap je in de goedkoopste Zoe met de grote accu (die kost blijkbaar €7500). Vervolgens huur je de accu van Renault voor €79 per maand als je maximaal 10.000 km rijdt. Dat bedrag loopt op tot €119 als je onbeperkt wilt kunnen rijden.  

Pluspunten

  • Goede prijs
  • Flink bereik met 40 kWu-accu
  • Fraai ontwerp
  • Alles boven basisversie rijk uitgerust

Minpunten

  • Accu-huur is niet goedkoop
  • Niet de grootste auto

Check Bright Stuff voor alle producten die wij aanraden