Brights Duurtest elektrisch rijden: epiloog
Duurtest

Brights Duurtest elektrisch rijden: epiloog

dinsdag 31 januari 2012 12:14

Vrijdag moet ik afscheid nemen van de Nissan Leaf na drie maanden gebruik. Een terug- en vooruitblik.

In het magazine Car heeft één van de editors gelijktijdig met mij een elektrische Nissan Leaf in de duurtest. Hij kan hem niet thuis opladen omdat hij een tuinpad heeft dat langer is dan een verlengsnoer of iets dergelijks en als gevolg daarvan laadt hij de auto alleen op kantoor op. Hij noemde de Leaf in zijn laatste artikel een 'single purpose car'. Een briljante 'single purpose car' dat wel, maar hij zag er weinig meer in dan een dure, zuinige, luxe boodschappenauto.

De vraag is wat de andere mogelijke 'purposes' van de auto dan zouden zijn. Ik doe er de boodschappen mee, ga ermee op familiebezoek naar alle familie behalve dan die in Gouda en rijd er mee naar mijn werk 120 kilometer retour. Handen in de lucht wie meer op een dag rijdt.

De Leaf was er meer dan geschikt voor. In stilte en comfort zoefde ik naar mijn bestemming. De 'range anxiety' was met drie weken verdwenen. Net zoals je ook niet op één tank probeert naar Sicilië te rijden, ga je ook niet met de Leaf richting Amsterdam om er achter te komen dat dat niet gaat. De auto was voor mij een 9/10-purpose vehicle. Slechts zelden was het bereik een probleem. De trein met wifi is een adequate aanvulling.

Een irritant bijverschijnsel was wel dat ik drie maanden het evangelie van Carlos Ghosn verkondigd heb. Mensen hebben een mening over de elektrische auto omdat ze er zelf geen rijden. Zoals vegetariërs en ooit Apple-gebruikers zich moesten verantwoorden over hun consumptiegedrag, zo is nu de berijder van een elektrische auto onderwerp van een spervuur aan vragen en aantijgingen. Hoe groen is dat dan? Waar gaan die accu's heen? Is er geen lithium-tekort? Nadat je een bezorgde vreemde uitgebreid antwoord hebt gegeven, stapt hij gerustgesteld weer in zijn rokende twaalf jaar oude Golf en rijdt in een roetwolk weg.

De elektrische auto wekt bij een grote groep mensen weerstand op, omdat het verandering betekent. Als er een goede reden is om er één te kopen, dan moet je als consument zelf de afweging gaan maken of je wellicht ook van je benzine- of dieselauto afmoet. Dat is 'an inconvenient consideration'.

Mijn grootste vooroordeel was dat het een saaie familiebak zou zijn. Maar na de binnendoorroute Winsum - Leeuwarden (via Saaksum en Kommerzijl, voor de liefhebber) één keer gereden te hebben was ik daar vanaf. Als je niet op het verbruik hoeft te letten en de Leaf de sporen kan geven, dan is het een onderhoudende en sportieve auto. De acceleratie tot 80 kilometer per uur is ontzettend rap en volledig traploos. Het gaat maar door. Het zwaartepunt is dankzij de accu's laag en je kunt de Japanner dan ook met hoge snelheden de bocht omgooien. Inhalen is een feestje, een beetje eh... gas... eh... stroom en de 1600 kilo zoeft richting de 110 voor je het in de gaten hebt. Dat elektrische auto's saai zouden zijn had de Tesla al ontkracht. De Nissan zet daar nog een dikke streep onder.

Deze duurtest was niet bedoeld om consumentenadvies te geven, maar een vergelijking met andere opties lijkt me op zijn plaats. Van de volledig elektrische auto's is de Leaf de onbetwiste leider. De komende maanden wordt het aanbod groter, maar op dit moment komt qua prijs-/kwaliteitverhouding niets in de buurt.

Andere groene opties zijn er natuurlijk ook. De hybride Toyota Prius is een voorbeeld. Wie veel stadsverkeer rijdt heeft daar een zuinige auto, maar met snelwegkilometers gaat het verbruik rap richting dat van een reguliere benzine-auto. Dan is een moderne tweeliter diesel al snel zuiniger.

Dan hebben we nog de Opel Ampera. Een range extended vehicle. Elektrisch, maar met een 'aggregaat' om de accu vol te houden. Voornaamste bezwaar is de prijs: 44.500 euro voor een auto die qua comfort, formaat en uitrusting het tegen de Leaf of een Golf moet opnemen. Dat is een volle 10 duizend euro meer dan de Nissan. Dat is moeilijk te verdedigen tegenover een tweeliter BMW of Audi voor datzelfde bedrag, tenzij je heel vaak hele kleine stukjes rijdt en zo de auto grotendeels als full electric gebruikt. Dan kun je die 10 duizend euro wel weer terugverdienen.

Wat dus de juiste aankoop is, ligt aan je gebruik van de auto en je budget. Kun je de tekortkoming in bereik en de prijs van de Leaf aan, dan is het de ideale lease-auto. Past dat niet bij je, dan zijn er andere opties. In het komende jaar hopen we op deze plek ook een superzuinige benzine-auto te testen, zoals de driecylinder Ford Focus of tweecylinder Fiat Punto, een plug-in hybrid (de Toyota Prius plug-in) en een range extender (de Ampera of Volt).

Zie alle artikelen uit de reeks Brights Duurtest Elektrisch Rijden.

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Reacties

Ik heb in ieder geval genoten van je weekelijkse verslagen en ben weer wat positiever gaan denken over elektrisch rijden!

 

Nou moet ik zeggen dat een Leaf idd gewoon heerlijk is. Zolang je niet te ver weg hoeft. De uitrusting is top, alles zit er op en aan. Zonnepaneeltje op de spoiler voor de verwarming etc.. En rust. Heel veel rust.
Maar voor mij persoonlijk is het nog lastig. Binnen Nederland ligt, afhankelijk van waar je woont natuurlijk, alles binnen de range. Maar even naar Duitsland of Frankrijk is niet mogelijk. Dan is de Ampera een betere optie, al is die wat duurder.

Elektrisch rijden is top, als je maar niet te ver weg wilt. :)

 

Ze zouden taxis verplicht eletrisch moeten laten rijden. Of in ieder geval een hybride, wat met het vele filerijden in steden, veel zuiniger is dan benzine of diesel.

 

Oh en het zou ook mooi zijn als stadsbussen in Groningen elektrische zouden rijden. Het is dan een soort trollybus zoals in Arnhem maar dan zonder bovenleidingen. Dat lijkt me beter dan de tram die ze willen laten bouwen.

 

Hoezo beter dan een tram? Die hoef je helemaal nooit op te laden.

 

"Van de volledig elektrische auto's is de Leaf de onbetwiste leider"
Lekker objectief...

 

Afgelopen zomer hebben we een Hyundai stationwagon aangeschaft wegens gezinsuitbreiding. Deze heeft 5 jaar volledige fabrieksgarantie en mobiliteits service, maar als die 5 jaar voorbij zijn, zomer 2016, gaan we zeker ook kijken naar elektrische wagens !

 

Hoor graag wat ervaringen zijn met de leaf bij -10 C buiten temperatuur, hopelijk kan je dat nog net meetesten deze week.
Het viel mij op dat er veel electrische autos vorig jaar in de winter in portugal werden gepresenteerd. Wellicht is er wel een oplossing voor, maar het is bekend dat accu capaciteit naar beneden gaat bij lagere temperaturen.

 

de ampera is wel ff een maatje groter dan de leaf.

je vergelijkt nu een corsa met een astra/vectra

 

En hoe zit het met de restwaarde?
Die accu's moeten een keer vervangen worden en dat is een dure grap!

 

Een Nissandealer garandeerde mij in een financieringsvoorstel een restwaarde van 15000 euro na 4 jaar. Of het meer of minder zal zijn is afwachten natuurlijk, net als bij iedere nieuwe vinding.

Er zit 5 jaar garantie op de hele aandrijflijn, het wordt dus pas een issue na die periode.

 

Ben benieuwd hoe heerlijk stil het zal zijn op de snelwegen als over tien jaar iedereen elektrisch rijdt. Ik kan me zo voorstellen dat de techniek zich zal blijven verbeteren zodat het probleem van de actieradius zal worden opgelost, en de energiebehoefte door lak met zonnecellen kan worden gereduceerd.

Winsum leeuwarden, zal ik binnenkort eens gaan fietsen!

 

Hoi Rutger, je beschrijving van het rijden in een elektrische auto is voor ons Rebbl's heel herkenbaar en fantastisch beschreven: de discussies die het oproept, de ogenschijnlijk logische vragen (not), het oordeel, de weerstand tegen verandering....... Gelukkig snap jij ons een beetje: als je dit eenmaal gereden hebt, en maar liefst 3 maanden lang, wil je niet terug, ondanks .........Wij stappen dus iedere dag met een grote grijns op onze smoel in de VW T2, de trouwkever, een Jaguar XK8, of een New Beetle Cabriolet: ALLEMAAL Elektrisch, en NEE, terug is geen optie.

 

https://www.bright.nl/zuinige-autos-vanaf-2013-duurder

dit is dan alleen wel weer jammer!

 

Nieuwsbrief