Brights Duurtest Elektrisch Rijden: week 2

Brights Duurtest Elektrisch Rijden: week 2

maandag 21 november 2011 15:28

Terwijl Rutgers Nissan Leaf gerepareerd wordt, maakt hij een uitstapje naar Abu Dhabi.

Aan het begin van deze test heb ik beloofd gedurende de drie maanden dat ik de Leaf zou testen geen ander vervoermiddel dan de Leaf, de trein en de fiets te proberen. Dat werd me na de eerste week direct erg moeilijk gemaakt, want de kachel van de Leaf deed niets meer. Lieve lezers, ik heb gezondigd. Ik biecht eerlijk op dat ik in mijn eigen auto naar Leeuwarden op en neer ben gereden, maar het wordt nog erger.

Ja, ik was in Abu Dhabi. Om flink te zondigen. Ik heb in een driepersoons dragracer gezeten, een rondje op het Formule 1 circuit gedaan in een Radical én in 's werelds snelste achtbaan gezeten. Vergeef me, moet die elektrische auto er maar niet mee ophouden. Maar er was ook een goede reden om er te zijn, want Wolfgang Warnecke was er. De man heeft als titel 'chief scientist' bij Shell.

Voordat je de man diskwalificeert als deskundige omdat hij bij een oliemaatschappij werkt, moet je weten dat alle PR mensen bij Shell met de billen samengeknepen zitten als hij praat en Warnecke een toekomst ziet met auto's op elektriciteit of waterstof. Preken voor eigen parochie doet Warnecke niet. Hij houdt het bij de feiten. Vervolgens mag hij wel wat dagdromen over de mogelijke implicaties van die feiten, maar zelfs daarin schuwt hij de scenario’s niet, waarin Shell radicaal de bocht om moet. Hij is dan ook meer dan de moeite waard om naar te luisteren.

Een paar korte quotes om een indruk te krijgen en een gesprek over de Leaf in de video hieronder. Excuses voor de geluidskwaliteit . Ze zijn in Abu Dhabi dol op tegels en harde muziek:

Wat Warnecke betreft zit het als volgt. Van alle opties die je op het moment hebt: elektrische, hybride, plug-in hybride, diesel en benzine moeten we het in de toekomst niet hebben. Hij verwacht dat we óf naar waterstof gaan, of toch elektrisch gaan rijden. Maar voor beide is nog een flinke sprong in de technologie nodig.

Wil je op dit moment zo zuinig mogelijk rijden, dan ziet hij een paar opties. Volledig eco gaan en elektrisch rijden, maar dan wel met zonnepanelen op het dak van je eigen huis. Een zuinige kleine diesel kopen (denk aan de Polo Bluemotion). Of een hybride als je veel stadverkeer rijdt.

Zijn we daar iets verder mee? Ik wel. Elektrisch rijden is op dit moment voor pioniers. Er zijn beperkingen, maar daardoor draag je wel bij aan die mogelijke doorbraak van de accu-technologie. Hoe succesvoller de elektrische auto nu is, hoe groter de kans dat er in geïnvesteerd wordt. Als Leaserijder doe je dat bovendien zonder risico én (voorlopig) met een flink belastingvoordeel. Ben je een pragmatist als het om het milieu gaat en/of koop je particulier, dan kun je beter een wat kleinere en zuiniger benzine- of dieselauto aanschaffen.

Zie alle artikelen uit de reeks Brights Duurtest Elektrisch Rijden.

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Reacties

Waterstof is elektrisch rijden.

 

Ik moest echt even hardop lachen om de abu dahbi dragrace ommekeer! Geweldig!

 

@Simon nee waterstof wordt vaak gewonnen uit olie. De andere producten van dat proces bevat weer koolwaterstoffen. Het is wel mogelijk met elektrolyse H2 te maken wat geen CO2 uitstoot geeft, maar in praktijk komt het daar nu nog zelden vandaan.

 

Daar heb ik het niet over. Elektriciteit wordt immers ook vaak met fossiele brandstoffen opgewekt. Het gaat om het feit dat in een auto die op waterstof rijdt gewoon een elektromotor zit.

 

@Rutger ...en een vliegreis naar Abu Dhabi: nu mag je de rest van je leven helemaal niet meer autorijden/alleen nog maar fietsen om al die extra CO2 uitstoot van je reisje te compenseren, hahaha

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Is dat omdat ik een elektrische auto test? Of geldt dat voor iedereen die een vliegreis maakt? ;)

 

Dat zou moeten gelden voor iedereen die voor een week een dergelijk lange vliegreis maakt.

 

Mooi verhaal, wat een mooie vent. Denk dat Shell een voorsprong kan halen op gebied van innovatie en niet fossiele brandstof... En dat in Abu Dhabi; het hol van de leeuw. Leuke draai aan het Leaf verhaal mazzelkont.

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Ja, die man heeft ook een collectie auto's in de garage, niet normaal. Vooral fan van dingen die snel stuk gaan overigens: Lotus, Lancia, e.d. Na een uitgebreide inventarisatie van de meest energieefficiente gezinsauto, kwam hij uit bij... de Porsche 944. Met name omdat ze het waard zijn om te blijven repareren, wordt de afschrijving op de CO2 om hem te bouwen en te recyclen steeds kleiner.

 

@simon90 BMW heeft een 7-serie gebouwd met een verbrandingsmotor die kan overschakelen van benzine naar waterstof. Echt efficiënt is het geloof ik niet maar hij verbrand dus wel degelijk waterstof.

 

goeie camerapositie bij die dragrace :-)

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Ik dacht mijn camera wel met een zuignapje op de dragster vast te kunnen zetten. Schijnt dat 4.5G te veel is voor het zuignapje, dus het mocht niet. Sorry.

 

Shell is een bedrijf dat winst wil maken net als elk ander bedrijf. Ik denk dat zij beter weten wanneer de voorraad olie op zal zijn als wie dan ook. En om continuïteit te houden zullen ze alternatieven ontwikkelen om ook winst te blijven maken als de olie op is.

Net zoals met veel dingen is de consument die bepaald wat Shell levert. Als de consument overstapt op een trapwagen die 120km/h haalt dan leveren zij de banden en als iedereen massaal op waterstof overgaat dan leveren ze de brandstofcel en/of waterstof. Maar als iedereen op fossiele brandstoffen blijft rijden dan leveren ze dat.

Shell is wat dat betreft goed voorspelbaar.

 

DAN wie dan ook.