Citroën bouwt elektrische Mehari

Citroën bouwt elektrische Mehari

08-12-2015 12:28 Laatste update: 27-04-2018 18:26

Herinner je je dat karretje van Louis de Funés nog? Citroën werkt aan een remake. De E-Mehari.

Op de Twizy na is er nog weinig alternatief aanbod in de markt van elektrisch vervoer. Zeker niet van de grote spelers. Gezien het technisch gezien vrij simpel is om een elektrisch autootje te bouwen, is dat best bijzonder. Tussen de golfkar en de reguliere auto moet toch een wereld aan mogelijkheden zitten. Citroën gaat dat uitproberen met de E-Mehari, een re-make van hun eenvoudige offroader uit 1968.

Oud

en nieuw.

Het ontwerp wordt in het persbericht (PDF) bejubeld met een waterval aan termen waarvan jij nu zeker meer dan de helft kan raden, maar economischer is het om te zeggen dat de Citroën Cactus gekruist is met de originele Mehari. Dan kun je zonder plaatje voorstellen hoe het elektrische vierzittertje eruit zit. De exterieurpanelen zijn van kunststof in plaats van staal. Dat scheelt gewicht en is goedkoper en eenvoudiger om te vervangen. Schoonmaken kan met de tuinslag. Zowel het interieur als het exterieur is waterbestendig.

De top van de auto is 110 kilometer per uur en het bereik wordt een beetje verhullend gedefinieerd: 200 kilometer binnen de stad. Neem je af en toe een 80 weg, dan wordt dat dus minder en voor snelweggebruik ben je eigenlijk niet rap genoeg. Het leuke nieuws is dat de E-Mehari in het voorjaar gewoon te koop is. Dit is geen design exercitie of teaser, maar een auto die gewoon te koop is straks. Over de prijs is nog niets bekend.

Lees ook onze auto-duurtests