Clickies 2006

maandag 05 juni 2006 12:21

Op de Grote Markt in Haarlem werden zaterdag de Clickies, de prijzen voor de beste webcomics, uitgereikt.

Maarten was erbij.

Hier draaide het zaterdag om: de Clickie.


Wie tijdens de Haarlemse Stripdagen in het Pinksterweekeinde langs de kraampjes met stripboeken op de Grote Markt liep, zou het niet zeggen, maar papier is al lang niet meer het vanzelfsprekende medium voor de verspreiding van strips. Steeds meer, vooral jonge, tekenaars publiceren hun strips online. De voordelen zijn evident: een wereldwijd podium tegen geringe kosten.


Juryvoorzitter Jeroen Mirck heeft zijn kledingkeuze aangepast op de prijs.


In veel gevallen gaat het gewoon om ingescande verhalen. Stripkenner en organisator van de Clickies, Jeroen Mirck, vindt dat veel striptekenaars die hun werk online publiceren, nog te weinig gebruikmaken van de mogelijkheden die het medium biedt. 'Internet kan het beeldverhaal vernieuwen, maar dan moeten de makers ook van de gebaande paden af durven stappen. Te veel online strips zijn niet meer dan strips verdwaald op een beeldscherm.'

 

Mirck trok tijdens de uitreiking van de prijzen de vergelijking met de eerste auto's die nog veel op paardenkoetsen leken, omdat de autofabrikanten nog geen idee hadden hoe ze een voertuig er anders moesten laten uitzien. 'Kijk eens hoe fraai auto's er nu soms uitzien. Het wordt tijd dat ook webcomics het paardenkoetstijdperk ontstijgen.'



Na afloop van de uitreiking roemde Mirck een Clickie-winnaar van vorig jaar, animator Han Hoogerbrugge. Die laat met zijn vervolgverhaal Hotel zien wat er allemaal mogelijk is op internet: animatie en geluid. 'Daarmee is hij veruit de beste', vindt Mirck.


Stephan Brusche bedankt de juryvoorzitter.


Van de genomineerden van dit jaar was er maar één die geluid gebruikt: Lode Devroe met zijn Dr. Dia. Wel wordt animatie steeds populairder onder striptekenaars. Een goed voorbeeld is Stephan Brusche, die dit jaar tweemaal voor een Clickie was genomineerd met zijn strip Lucifer en Mijn Wekelijkse Stripje. Met die laatste strip, waarbij de animatie essentieel is om de grap te begrijpen, won Brusche dit jaar een Clickie.

Iemand die op een geheel andere manier gebruikmaakt van internet is Liz Greenfield. Hoewel zij in Rotterdam animatie studeert, maakt ze op haar site geen gebruik van bewegend beeld. Wel heeft Greenfield een hele community om haar site Stuff Sucks heen gebouwd. 'Ik heb veel vaste bezoekers', vertelt Greenfield. Haar strip draait om een jongen die in een platenzaak werkt. De bezoekers van Stuff Sucks ('a weekly comic about life, love and rock') zijn dan ook niet direct stripfanaten, maar eerder muziekliefhebbers.


Liz Greenfield is blij met haar 'Epic Clickie Benelux'.


Af en toe bundelt Greenfield haar verhalen op papier. 'Mensen kunnen de strips gratis op internet lezen, maar ze willen het dan toch kopen', zegt Greenfield die via haar site ook T-shirts verkoopt. Ze is niet van plan internet ooit definitief in te ruilen voor papier. 'Ik blijf op internet publiceren. Het klinkt cliché, maar het voordeel is dat je daardoor heel veel vrijheid hebt.' Ze denkt dat ze van haar strips zou kunnen leven. 'Zeker als ik dagelijks een strip zou maken in plaats van wekelijks. Maar eerst wil ik mijn opleiding afmaken.'


Maarten is op hoofdredacteur Erwin na de meest ervaren internetjournalist in de Bright gelederen. Hij heeft voor vrijwel alle grote sites gewerkt en doet dat nog steeds trouw bij Bright. Zijn hobby's zijn slapen en chocola eten.

Reacties

Leuk verslag, Maarten!
 

Dit jaar geen Clickies op de Stripdagen Haarlem, maar ik doe wel enkele publieke interviewsessies met spraakmakende tekenaars. Komt dat zien!

 

Nieuwsbrief