Cockpit: Nissan Leaf

Cockpit: Nissan Leaf

vrijdag 26 november 2010 13:45

Rutger reisde af naar Portugal om een ritje te maken in de Nissan Leaf. Fijne elektrische auto hoor, maar dat boompje op het dashboard: moet dat nou?

[camera: Ronnie Zeemering]

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Reacties

Misschien het boompje vervangen door een stukje steenkool of een klompje plutonium?

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Goed idee. Afhankelijk van het stroomcontract dat je thuis hebt krijg je een ander icoontje. Dat laat je vervolgens zien op je Leaf netwerk om te boasten hoe groen je ECHT bezig bent.

Andere optie: in plaats van dat het boompje groeit, sterft het langzaam af. Dat moet met een software hack te doen zijn.

 

Ik snap je rant om die boompjes wel, maar die zijn er natuurlijk op ingericht dat je die bomen zou besparen ten opzichte van rijden met andere auto's.

Maar ik snap niks van je filmpje. Op de helft zeg je dat de auto flink tegenvalt, in de conclusie opper je nog een flink bereikminpunt waardoor je er nauwelijks lange ritten mee kan maken maar even daarvoor trek je de conclusie dat het een geweldige auto is. Wat vind je er nou van? Je lijkt nogal te worstelen met je oordeel.

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Ik had gehoopt op meer vooruitgang. Vooral in vorm. Als auto voor dagelijks gebruik (en zeker als tweede auto) is het een meesterlijk bruikbaar apparaat. Met de voetnoot dat je er niet meer dan 160km zonder laden mee kan rijden. Zo ambigu blijft het voor mij. Ik wil hem niet afschrijven, want daar is hij te goed voor. Maar hij is ook niet mooi om te zien en voor mij nog te beperkt in range.

 

Sorry Rutger, maar ik vindt het filmpje een beetje mager.
Waarschijnlijk is dit je eerste autofilmpje.
Ik had nog graag meer specificaties willen weten van de auto.
En misschien het laten zien van de elektromotor en de ruimte die z'n elektro auto heeft. (ruimte die de accu's nodig hebben)
Het zijn maar tips, bij het zien van het filmpje verwachte ik eigenlijk dit soort informatie.

Voor de rest een goede start.

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Het klinkt een beetje alsof ik op de middelbare school zit en de rapportbesprekingen zijn (alhoewel die over het algemeen positiever waren). Wat mij betreft is een filmpje niet het ideale medium om specs op te ratelen. Google op 'Specs Nissan Leaf' en je komt op deze pagina, waar dat allemaal prachtig onder elkaar staat: http://www.nissan-zeroemission.com/EN/LEAF/specs.html.

Het interieur had inderdaad nog wel een beetje meer shine mogen hebben. De accu's zitten in de bodemplaat verwerkt, dus die kun je alleen bekijken als je een vorkheftruck en een schroevendraaier hebt. Die had ik niet bij me in Lissabon.

 

Super auto! Rutger ik vind je filmpje leuk een keer op een andere manier gedaan dan alle die andere auto filmpjes! leuk!

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Dank u.

 

Ben het eens met bovenstaande opmerkingen, maar het is verder best wel een oké filmpje. Het lijkt me een goede en leuke auto, maar jammer dat ie zo spuuglelijk is. Maar ja, dat kan ook niet anders want ik vind Nissans altijd spuuglelijk. Nu maar hopen dat Volkswagen snel een soortgelijke wagen maakt die er net zo mooi uitziet als de huidige Polo. Dan heb je mij over de streep!

 

Ik reed m ook in Lissabon qua rijbeleving zeker vergelijkbaar met een Golf VI dat boompje is t 1e ritje leuk maar in t 2e vond ik t belerend en ga je toch mee op rij eigenschappen letten

 
afbeelding van Rutger Middendorp

En wat vond jij van die rij eigenschappen?

 

Leuke film Rutger, was al erg benieuwd naar je belevenis. Volgende keer in een Rebbl, de elektrische Jag natuurlijk. Gewoon weer lekker autorijden...

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Ik hoor het graag als de auto af is.

 

Leuke film Rutger, was al erg benieuwd naar je belevenis. Volgende keer in een Rebbl, de elektrische Jag natuurlijk. Gewoon weer lekker autorijden...

 

Lekkere conclusie als verslagever dat je alles liever ziet zoals het bij de Jetsons was! Daar stopte ik meteen het filmpje dan kan ik je echt niet serieus meer nemen!

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Ik word er vaker van beticht de stijlfiguur 'overdrijving' wat te vrijelijk te gebruiken. Maar in dit geval verdedig ik mezelf met het volgende: de Nissan Leaf is de eerste mainstream auto in 100 jaar die radicaal anders voortgedreven wordt dan wat er verder op de weg staat. Een designer kan er voor kiezen dat te omarmen of het te verdoezelen. Hier is het overduidelijk verdoezelt. Bij de Jetsons lag de sci-fi er boven op. Dat had hier ook gemogen.

 

Btw beelden zijn wel goes van wat ik gezien heb vior jetsons opmerking! Goed werk cameraman!

 

Beetje jammer dat je de vorm afkraakt en te zeggen dat hij meer op d jetson stijl auto's moet lijken, omdat het een elektrische auto is. Als je iets weet van auto's is dat er in het begin veel meer elektrische auto's waren als bezine auto's. Sterker nog de eerste auto's waren alleen maar elektrische.

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Bij de eerste elektrische en benzine auto's bestond hetzelfde ontwerpprobleem. Om acceptatie te kweken werd de vorm zoveel mogelijk als die van een koets gehouden. Daar hebben we nog steeds het huidige dashboard aan overgehouden. Die heeft zijn vorm te danken aan zijn oorspronkelijke functie (tegenhouden van sneeuw, regen en paardenpoep).

 

Het filmpje komt zo op mij over:

een leuk reisje naar Lissabon. Een gelegenheid om in een leuke auto te rijden. Genieten van de zon en alle extraatjes die dit reisje met zich meebrengt. En ow jah, er moet ook nog wat gezegd worden over de auto...

matig commentaar. weinig onderbouwing. 'auto niet duurzaam..boompjes...blabla'

geeft na mijn inzicht niet een heel eerlijk beeld van deze auto.

succes met je volgende uitstapje

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Bedankt. Maar volgens mij beschrijf ik wel degelijk het dilemma van deze auto: voor weinig rijd je in een stille auto die goedkoop is in gebruik. Maar mooi is hij niet, en na 160 kilometer moet je wel een kwartier tot twintig minuten snelladen.

Over Lissabon en het weer heb je mij niet gehoord in dit filmpje toch? Dat Nissan daar de persintroductie houdt is begrijpelijk: er zijn al heel veel laadpalen in de buurt en elke auto ziet er beter uit onder de zon dan in de regen.

 

Hi Rutger, leuke film. Heel herkenbaar. Ik rij nu een jaar elektrisch in een omgebouwde Volkswagen golf en jouw eerste reactie waren ook de mijne: onwerkelijk om in zo'n stille auto te rijden, dat je dingen hoort die je normaal niet hoort, de radio klinkt mooier en dan die beperkte actiradius..... Met mijn VW haal ik +200 km+

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Een onbeleefde vraag: wat kostte die VW en wat is het gewicht van de auto?

 

Oeps, te vroeg verstuurd. De buitentemperatuur heeft effect op je actieradius, want accu's presteren minder wanneer ze koud zijn. Maar je gaat ook anders rijden, bewuster. Door volgens het 'nieuwe rijden' te rijden, rij je rustiger, zuiniger, ga je vloeiender door het verkeer dan menige 'schakelaar' of 'automaat'. Elektrisch rijden is gewoon anders..... En dat boompje, tja die gedachtenkronkel kan ik ook niet volgen. wanneer je bomen wilt laten groeien moet je juist wel CO2 uitbraken....

 

Goed stukje Rutger!
als je het de mogelijkheid hebt om electrisch te rijden dan spitsen mijn oren, maar je vertelt op een heldere manier de tegenvallers. wat ik graag nog had gehoord was: hoe laad dit ding zich op? plug je m in het stopcontact?

wel heel stoer dat je de sleutel niet in het contact hoeft te steken, werkt dit dan via bluetooth ofzo? (zo ja, ai ... lijkt me te hacken)

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Dank. Je kunt hem in je stopcontact thuis of waar dan ook opladen. Met een gewone stekker. Voor een paar honderd euro laat je bij je huis een snellader installeren. Daar zit een andere stekker aan. Voor in de auto zitten twee aansluitingen naast elkaar voor snel- en gewoonladen.
Die keyless start zie je ook bij Premium auto's. Exacte technologie weet ik niet. En uiteraard: alles is te hacken.

 

Ik was ook niet heel erg onder de indruk van je verslag, weinig informatie en weinig diepgang. In fifth gear deze week test Robert Llwelyn ook de Leaf en hij was toch wat interessanter om naar te kijken (in minder tijd dan jullie nodg hebben...): http://www.youtube.com/watch?v=n0WNZU3Q_8g

 

Helemaal met je eens.... Wat een onnozele en kortzichtige review... Gaat ie zeiken over die boompjes....
Het gaat om hoe de auto rijd, hoe die zit, hoe makkelijk je m kan bedienen enz. enz.. Hier hoor je niets over terug.... Zonde van je reis naar een warm land........

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Hij rijdt als een gewone auto, hij zit als elke andere middenklasser en je bedient hem als elke andere middenklasser, op de pook en touchscreen na, die ik in de review laat zien.

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Alle respect voor Robert Llwelyn, hij maakte inderdaad een informatief item. Maar Bright gaat niet alleen over harde informatie. Het gaat over hoe een product voelt, of je er blij van wordt en of je vindt dat het vooruitgang biedt.

 

Auto's rijden op olie (de Leaf indirect ook) en olie verbranden maakt CO2. Bomen groeien door CO2 uit de lucht om te zetten in hout, bladeren en zuurstof (vandaar dat ze bij kassen nog wel eens CO2 toevoegen).

Ergo, meer rijden is meer CO2, is meer boompjes.

 

Auto's rijden op olie (de Leaf indirect ook) en olie verbranden maakt CO2. Bomen groeien door CO2 uit de lucht om te zetten in hout, bladeren en zuurstof (vandaar dat ze bij kassen nog wel eens CO2 toevoegen).

Ergo, meer rijden is meer CO2, is meer boompjes.

 

Ik was onder de indruk van de souplesse alleen op de snelweg te weinig over. En jij?

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Dat viel mij juist wel mee. Als je geen 140 wilt rijden, is er niets aan de hand. En inhalen met 120 ging ook redelijk. Geen spektakel, maar ook niet zo vervelend als met een Bluemotion Polo bijvoorbeeld.

 

Een boom groeit door onder andere CO2 aan de atmosfeer te onttrekken....dan kan je dus beter een auto met energielabel G gaan rijden als dat je doel is.

 

Hee Rutger,
Informatief filmpje. Tof om te zien dat elektrisch rijden niet alleen meer bereikbaar is voor de Tesla's van dit universum. Jammer van de actieradius maar we moeten ergens beginnen met z'n allen. Ik zou er vanuit Amsterdam prima mee naar Doetinchem kunnen crossen.

 

Vindvhem

 

Vind het ook een beetje een mager filmpje, ik ben nou niet bepaalt overtuigt tot aanschaf van deze auto.
Dan ook nog dat gezeur over die autoradio, alsof iedereen dat super belangrijk aan een auto vind.
De entertainment waarde kon ook wel wat beter.
Mischien de volgende keer beter (met David Lemereis)