Apple mengt zich te laat in de schoolstrijd met Google
Commentaar

Apple mengt zich te laat in de schoolstrijd met Google

30-03-2018 14:00 Laatste update: 05-05-2018 15:52

Met zijn vernieuwde iPad en tools voor het onderwijs wil Apple verloren terrein goedmaken. Erwin twijfelt of het voldoende is.

De Lane Tech High School in Chicago. Die locatie was niet zomaar gekozen door Apple om zijn nieuwe onderwijsoffensief te presenteren. In Chicago begon namelijk de ongekende opmars van Google in het onderwijs.

Veertig jaar is Apple al actief in het onderwijs en was decennia lang marktleider op scholen, ook toen Microsoft met Windows 95 op vrijwel elke computer de wereld veroverde. Die speciale aandacht voor de onderwijssector, dat zich in de beginjaren uitte door computers te doneren, is niet louter goedaardigheid. Alleen al in de VS is de sector tegenwoordig een miljardenbusiness. Je bindt bovendien nieuwe generaties aan je merk. Dat schept een band die zich later doorgaans uitbetaalt.

Klachten over iPads

Die investering in het onderwijs liep heel lang heel goed voor Apple. Ook de iPad, die in 2010 werd geïntroduceerd, werd door scholen met open armen ontvangen. De handzame tablet met touchscreenbediening maakte computers toegankelijk, met name voor basisschoolscholieren. Het duurde echter niet lang tot de eerste klachten opdoken. Het ontbreken van een toetsenbord in die beginjaren van de iPad was een groot gemis, zeker voor scholieren in de bovenbouw en op middelbare scholen die veel tekst moeten invoeren. Het beheer van grote aantallen iPads op scholen was een kwelling. En voor de meester of juf was het pittig om alle iPads in de gaten te houden.

Goedkope Chromebooks

Google was geen speler van betekenis in het onderwijs toen zijn nieuwe Chromebook, de uitgeklede laptop die alles in de cloud doet en was bedacht voor de zakelijke markt, spontaan opduikt op Amerikaanse scholen, waaronder enkele prestigieuze scholen in Chicago. IT-managers in het onderwijs zagen docenten ermee weglopen en nodigde Google uit voor een gesprek. De eerste deals werden al snel gesloten. Niet in de laatste plaats omdat scholen dankzij Gmail fors konden besparen op mailhostingkosten. In Google Docs (ook gratis) konden scholieren bovendien eenvoudig samenwerken. En de Chromebooks waren aanzienlijk goedkoper dan iPads en Windows laptops. De Chromebook had zijn roeping gevonden.

Elke school die overstag ging werd op een voetstuk gezet door Google en gevraagd mee te gaan naar het gesprek bij de volgende school. Meesters en juffen staken elkaar ook aan. Zo organiseerden de openbare scholen in Chicago de zogeheten Googlepalooza-events waar leraren elkaar leerden te werken met Google’s onderwijsplatform. Gesponsord door Google uiteraard. Het was een hele andere benadering dan traditionele sales via IT-managers en bleek een gouden formule.

'Apple is rijkelijk laat'

In krap vijf jaar vergrootte Google zijn marktaandeel van 1 naar liefst 58 procent van de hele onderwijsmarkt in de VS. De opmars van Google ging vrijwel geheel ten koste van Apple, dat van plek 1 terugviel naar plek 3 achter Microsoft. Harde cijfers van de situatie in Nederland zijn er niet, maar edutech-expert Dieter Möckelmann bevestigt eenzelfde marktontwikkeling hier. “Google heeft het gewoon goed gedaan. Microsoft schoot als eerste wakker en reageerde met Office 365 en OneNote voor het onderwijs en goedkope Windows 10-laptops. Apple is rijkelijk laat. Hadden ze geen nieuwe smartwatch gelanceerd en hun tijd in het onderwijs gestopt, dan liepen ze nu misschien niet zo achter.”

Net als Google had Apple al de Classroom-omgeving, die nu een update krijgt, waar docenten hun leerlingen in de gaten kunnen houden. Deze zomer komt daar Schoolwork bij, een tool voor docenten om leerlingen opdrachten te geven. Apple heeft tot slot zijn iWorks-apps (Pages, Numbers en Keynote) die gratis bij de nieuwe iPad worden geleverd, bijgewerkt zodat de Apple Pencil wordt ondersteund die met de nieuwe ‘goedkope’ 9.7 inch iPad werkt. Allemaal goed en nodig in de concurrentiestrijd. Het doorslaggevende punt in die strijd is echter de prijs. En daar schiet Apple tekort.

Nieuwe iPad nog steeds te duur

De nieuwe iPad kost 359 euro. De korting voor scholen is nog niet bekend, maar zal afgaande op de Amerikaanse prijzen waarschijnlijk rond de vijftig euro zijn. Dat is simpelweg niet agressief genoeg. En dan te bedenken dat je er met een iPad alleen nog niet bent. Met een case voorzien van toetsenbord en een stylus ben je nog eens ruim honderd euro kwijt en kom je uit op zo’n 450 euro. Daar koop je twee Chromebooks voor.

In Chicago erkende een woordvoerder van Apple desgevraagd dat de aankoopkosten hoger zijn bij de iPad. Door het plezier in gebruik ('it just works') en de hoge restwaarde van iPads zou de 'return on investment' bij Apple op termijn echter beter uitvallen dan bij Chromebooks. Dat is zeker een argument wanneer de hardware wordt gekócht door scholen of ouders, maar menig school leaset zulke spullen en dan is de restwaarde minder relevant.

De enige troefkaart die Apple heeft, is de privacy van leerlingen, daar gaat het bedrijf prat op. Of dat genoeg is? Waarschijnlijk niet. Het heeft er alle schijn van dat Apple’s nieuwe onderwijsoffensief 'too little, too late' is.