Apple weet precies wat het doet

Apple weet precies wat het doet

05-02-2018 00:00 Laatste update: 26-04-2018 14:04

Bijna elk nieuw Apple-product leidt tot een storm van kritiek. Maar Apple bewijst achteraf de juiste keuzes te hebben gemaakt, zelfs met de iPhone X.

Apple is met gemak één van de meest bekritiseerde bedrijven ter wereld. Op zich niet bijzonder: het is ook het meest winstgevende bedrijf en hoge bomen vangen veel wind. Toch is de kritiek op Apple anders dan de kritiek op veel andere bedrijven.

'Apple is het kwijt'

Als Apple een nieuw apparaat aankondigt - het maakt eigenlijk niet uit wat - luidt steevast het commentaar: "nu is Apple het echt kwijt, dit keer gaan ze echt te ver". En elke keer blijkt de kritiek een storm in een glas water. Bezwaren verstommen, Apple verkoopt gigantische aantallen van het product en miljoenen klanten zijn tevreden.

Neem het meest recente voorbeeld, de iPhone X. De eerste iPhone met een prijskaartje van ruim boven de duizend euro. "Schandalig!", zeiden critici, "gaat nooit werken!". Ook het ontbreken van een fysieke thuisknop kon op kritiek rekenen. Ondertussen werd de gezichtsherkenning nog voor het verschijnen van de iPhone nutteloos en onveilig verklaard, en zou de 'notch' bovenaan het scherm consumenten afschrikken.

Records

Vrijdag maakte Apple bekend dat de iPhone X elke week sinds zijn verschijning de bestverkopende iPhone was, bijna drie maanden lang al. Een iPhone die bijna een kwart duurder is dan nieuwe iPhones in voorgaande jaren. De bestverkopende iPhone in een kwartaal waarin 77,3 miljoen iPhones zijn verkocht. Dat is minder dan analisten hadden verwacht, maar nog geen miljoen exemplaren onder het huidige verkooprecord van 78,2 miljoen iPhones in één kwartaal. En dat kwartaal was een week langer dan het kwartaal waar we nu naar kijken.

Dat zorgde voor records in omzet en winst bij Apple. Een omzet van 88,3 miljard dollar, 10 miljard meer dan een jaar geleden. En de winst steeg van 17,9 miljard in 2016 naar 20 miljard dollar afgelopen kwartaal. De gemiddelde verkoopprijs van een iPhone lag het afgelopen kwartaal op een forse 796 dollar, de invloed van de iPhone X moge dus duidelijk zijn.

Onterechte scepsis

Die cijfers kan je tegenover verwachtingen van analisten leggen en ze dan 'tegenvallend' noemen. Maar laten we wel wezen: Apple verkocht in drie maanden tijd elke seconde 9,7 iPhones. De gok op een veel duurder toestel heeft zich uitbetaald. Ondanks de kritiek, ondanks spookverhalen over het halveren van de productie.

En zo gaat het steeds. De Apple Watch werd in 2015 sceptisch ontvangen. Hoewel Apple de precieze verkoopcijfers niet bekend maakt, was het afgelopen kwartaal het sterkste tot nu toe voor het horloge. De nieuwste Apple Watch werd het twee keer zo veel verkocht dan het nieuwste model een jaar eerder. Voor het vierde kwartaal achtereen steeg het aantal verkochte exemplaren en daarmee de omzet met 50 procent.

Verwacht wordt dat de Apple Watch later dit jaar een succesvoller kwartaal zal hebben dan de iPod ooit gehad heeft. De iPod, die de geschiedenis in ging als één van de meest succesvolle producten van Apple.

Apple telt de omzet uit de Apple Watch op in de categorie 'overig', samen met de iPod, Apple TV, Beats-koptelefoons, AirPods en andere accessoires. Die categorie was afgelopen kwartaal goed voor een omzet van 5,5 miljard dollar. Ter vergelijking: Nintendo, het hele bedrijf, had afgelopen kwartaal een boven verwachting sterke omzet van 4,4 miljard dollar.

Vreemde golfbeweging

Zo kan ik doorgaan. De golfbeweging herhaalt zich bij elk nieuw Apple-product. Apple schrapt de koptelefoon-aansluiting, critici kondigen 'nu echt' het begin van het einde aan, inmiddels hoor je er nog maar weinig over. Het patroon is telkens hetzelfde: Apple lanceert een nieuw product, er volgt wat snelle kritiek en vervolgens breekt het bedrijf weer records.

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat er geen terechte kritiek op Apple is. Zoals dat de toetsenborden op nieuwe MacBooks ronduit onbetrouwbaar zijn. Of dat de ontwikkeling van Siri achterloopt op de concurrentie. Of dat het bedrijf geld blijft vragen voor iCloud-opslag die onontbeerlijk is voor het backuppen van je foto's en telefoon.

Maar de kritieken die je hoort als Apple een nieuw product uitbrengt, verstommen altijd na een tijdje en worden daarna overschaduwd door verkoopsuccessen en recordcijfers. Tot Apple weer met wat nieuws komt.

Reageer op Facebook

Lees ook over Apple:

Hoe slim is de smarthome-strategie van Apple?

Waarom Siri achterloopt op Amazon Alexa en Google Assistant

Meer opinie in onze rubriek Commentaar