Blizzard is de Disney van de game-industrie
Commentaar

Blizzard is de Disney van de game-industrie

dinsdag 13 februari 2018 21:03

Dertien jaar geleden lanceerde Blizzard de game World of Warcraft. Het spel heeft nog altijd ruim 6 miljoen betalende abonnees, een enorme prestatie.

Het was op een gamebeurs in Londen toen ik voor het eerst, in een klein hokje, behind closed doors, een eerste blik mocht werpen op World of Warcraft. Warcraft III: Reign of Chaos moest toen nog uitkomen en werd ook in hetzelfde peeskamertje getoond. Ik werd gek!

In de jaren daarvoor had ik mijn liefde voor RTS (real-time strategy) al kunnen ophalen met Warcraft en Warcraft II: twee heerlijke strategische klikfestijnen met humor, prachtige tussenfilmpjes, een kleurrijke, cartooneske vormgeving en meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Voor Warcraft III stoeide Blizzard al met RPG-elementen, een opmaat voor wat later World of Warcraft zou worden.

De impact van World of Warcraft is enorm. Blizzard legde een blauwdruk voor veel MMO's (massively multiplayer online games) die in de jaren erna volgden. Waar veel ontwikkelaars crashten en burnden en na een paar jaar hun MMO's weer opdoekten, bleef Blizzard 13 jaar lang schaven, uitbreiden, aanvullen en doorontwikkelen. Tot op de dag van vandaag. 

6,2 miljoen abonnees

Inmiddels staat de teller voor World of Warcraft op 6,2 miljoen betalende abonnees, een mijlpaal. Bijna geen enkele MMO-producent haalt het vandaag de dag in zijn hoofd om een maandelijkse lidmaatschap te vragen aan spelers. Tel bij de maandelijks betalende gebruikers een slordige half miljoen Chinese spelers op en je hebt 6,7 miljoen actieve spelers. Na 13 jaar een meer dan een indrukwekkend cijfer.

Overigens lag dat aantal vorig jaar nog op 7,9 miljoen, dus het gaat wel rap naar beneden, maar dan nog is het na al die tijd een prestatie van jewelste. En dat aantal zal weer tijdelijk aantrekken als in september de zevende uitbreiding World of Warcraft: Battle for Azeroth verschijnt.

Spin-offs en nieuwe games

Bovenstaande illustreert twee zaken. Enerzijds weet Blizzard haar ip's zo zorgvuldig te bewaken en door te ontwikkelen dat het spelen ervan voor fans een 'way of life' wordt. Blizzard-fans zijn zo verbonden met de producten van de ontwikkelaar dat ze een leven zonder bijna niet meer kunnen voorstellen.

Anderzijds weet Blizzard als een ware Disney knappe spin-offs en nieuwe game-series te ontwikkelen die direct bestaande fans aanspreken. Zo komen alle games en personages samen in Heroes of the Storm, is Overwatch vanaf dag 1 een dikke hit (en still going strong) en weet Blizzard met het van World of Warcraft afgeleide virtuele kaartspel Hearthstone eveneens miljoenen spelers aan zich te binden. Ter illustratie, Hearthstone kent inmiddels 25,3 miljoen actieve maandelijke gebruikers.

Old skool

Of mijn persoonlijke vurige wens, Warcraft IV, een echte old skool RTS dus, ooit nog het levenslicht ziet, is twijfelachtig. De echte hoogtijdagen van het RTS-genre lijken voorbij. Echter, als iemand het genre weer opnieuw leven in kan blazen, is Blizzard het wel. Voor nu kunnen we in september in elk geval nog een keer afreizen naar Azeroth, voor wat misschien wel de laatste grote uitbreiding voor de langlopende titel zal zijn.

Volg Bright op social media

Niks missen? Like ons op Facebook, volg ons op Twitter en subscribe op ons YouTube-kanaal.

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Bij Bright neemt hij uiteraard de games voor zijn rekening maar blogt ook voor Bright Kids.

Nieuwsbrief