Commentaar: 5 aardverschuivingen in de tv-wereld
Commentaar

Commentaar: 5 aardverschuivingen in de tv-wereld

maandag 20 maart 2017 14:01

Zo zet technologie de televisiewereld de komende jaren volledig op zijn kop.

"We tend to overestimate the effect of a technology in the short run and underestimate the effect in the long run." Zo luidt de wet van Amara, naar de Amerikaanse futurist Roy Amara, en is een van mijn favoriete adagia. Ik haal ‘m ook hier aan, want ik wil het over aardverschuivingen in media hebben, om te eindigen bij een lumineus idee uit Zwolle.

1. Adverteerders zijn de nieuwe uitgevers

Deze uitspraak ben je vast eerder tegengekomen, want hij circuleert al een tijdje. Merken die voorheen alleen adverteerden in de media ontdekten dat ze dankzij internet zelf ook prima kunnen uitgeven. Bereik genereren blijkt daarbij dikwijls een vak apart, maar het aantal goede voorbeelden, zoals Red Bull TV, is stijgende. Een persoonlijke favoriet: de Gymkhana-video’s van DC Shoes op YouTube met rallycoureur (en DC Shoes-aandeelhouder) Ken Block.

2. Uitgevers zijn de nieuwe reclamebureau’s

Met de komst van het web dacht iedereen dat het oude model van advertenties rond redactionele inhoud wel stand zou houden. Dat is deels ook zo, alleen wordt dat deel alsmaar kleiner vanwege banner-blindheid en adblockers. Dus bedacht de markt iets nieuws: branded content. Advertenties die niet langer naast de redactionele inhoud staan maar ertussen in dezelfde vorm. Branded content gaat daarin verder dan voorheen advertorials in printmedia. De betaalde artikelen en video’s worden ook vaker  door de redactie gemaakt die de site vult waarop ze worden aangeboden. Zij kennen hun publiek en de tone-of-voice immers het beste. Aardig voorbeeld: de 'Haal het beste uit internet'-serie van Xs4all bij NRC.

3. Social media zijn de nieuwe media

Er zijn echter partijen die hun publiek nog beter kennen: socialmedia-platforms als Facebook. Een groeiend deel van het publiek, vooral millennials en Generatie Z, volgen het nieuws daar en komen nauwelijks nog op nieuwssites of in nieuwsapps. Zuckerberg blijft volhouden dat hij met tools als Instant Articles uitgevers en media wil helpen hun publiek beter te bedienen, maar hij neemt feitelijk hun rol (en omzet) over. (Lees hierover mijn vorige column.)

4. Streamers zijn de nieuwe zenders

Studio Sport op zondagavond, The Voice op vrijdagavond, sure, televisie zoals het was is niet dood, maar in een groeiend aantal huishoudens staan Netflix, HBO, Videoland en YouTube vaker aan.

5. Apps zijn de nieuwe tv-kanalen

Ons eigen wekelijkse programma Bright TV op RTL Z - dat vanaf april trouwens wordt afgelost door de dagelijkse Bright Tech Update - kijk ik vrijwel altijd terug via Knippr op m’n Apple TV. Daar verbaas ik mezelf over. Omdat Knippr niets anders doet dan een beperkt pakket reguliere televisiezenders doorgeven. Je kunt niet eens vooruit spoelen in de meeste programma’s. Toch gebruik ik die app maar al te vaak omdat het terugkijken van programma’s vliegensvlug werkt. Ondanks dat ik een Horizon-box heb, het beste wat Ziggo te bieden heeft, kijk ik menig tv-programma terug via een app op een ander kastje. Dan is er iets aan de hand, hoor.

In dat verband wil ik Tradecast noemen. Dit is geen branded content overigens, ik vind de dienst een eye-opener. Je maakt er met één tool een app voor alle grote smarttv-platforms: Apple TV, Android TV (Sony, Philips), WebOS (LG) en Samsung. Daarmee kun je al bijna de helft van alle huishoudens in Nederland bereiken. Je beheert zelf de advertentieruimte rond je content en er zijn mogelijkheden voor interactiviteit met de kijker. Onder de eerste klanten van het Zwolse bedrijf zitten voetbalclubs, beroemdheden en StartUpDelta.

Het is aantrekkelijk voor uitgevers, adverteerders en vloggers om videocontent via Facebook en YouTube te verspreiden. Daar zit immers het publiek tegenwoordig. Dat is goed voor de marketing van je content, maar zakelijk gezien word je er niet veel wijzer van. Je weet nauwelijk iets van je publiek, advertentie-omzet deel je met het sociale netwerk, je geeft eigenlijk de regie over je content compleet uit handen.

Het is voor het eerst dat ik iets tegenkom waarmee iedereen een tv-zender kan starten. Is hier een revolutie in de maak?

De bedenker en hoofdredacteur van Bright. Erwin heeft een zwak voor tech en een neus voor trends. Hij woont in Amsterdam samen met vijf vrouwen: zijn vriendin, hun dochters en twee poezen.