Commentaar: Astra als 'auto van het jaar', terecht?

Commentaar: Astra als 'auto van het jaar', terecht?

10-03-2016 12:12 Laatste update: 27-04-2018 08:08

We testten de Opel Astra vorige maand nog en afgelopen week werd hij in Genève uitgeroepen tot de 'auto van het jaar'. Maar hoe terecht is dat?

De duurtester waar we vorige maand in reden: de Opel Astra is vorige week in Genève uitgeroepen tot de European Car of the Year. Een politiek geladen, nationalistisch getinte wedstrijd, waarin de juryleden autojournalisten zijn en de grote autoproducerende landen als Duitsland en Frankrijk de zwaarste stem hebben. Vorig jaar reden we de Volkswagen Passat, die kort daarna won, het jaar daarvoor de Peugeot 308. Dit jaar reden we net voor de onthulling aan de winnaar van dit jaar: de nieuwe Astra. 

De cynicus, liefhebber van samenzweringstheoriën of iemand die meer industriegeheimen kent dan ik zou kunnen zeggen: uiteraard won de Astra. Duitsland heeft deze overwinning even nodig, maar na dieselgate kon onmogelijk een merk uit de Volkswagengroep winnen. Dus werd het een Mercedes, BMW of Astra. BMW had alleen de 7 serie tussen de finalisten, Mercedes geen enkele auto, dus bleef Opel over. 

Absurde vergelijking

Tussen die finalisten zaten meer duurtesters van Bright: ook de Mazda MX-5 en de Volvo XC90 haalden de laatste zeven. Daarmee zie je ook meteen hoe absurd de vergelijking is. Er zit bijna 50.000 euro tussen de instap-Astra en de instap-XC90. Waar de MX-5 een puristenauto is voor de zondagmiddagrijder of de fanatiekeling is de Astra een allrounder. De recente geschiedenis heeft bewezen dat winnen met minder dan 5 deuren knap lastig is tijdens deze competitie. Mazda's cabrio was dus bij voorbaat al bijna kansloos.  

Een paar jaar geleden wonnen de eerste mainstream auto's met alternatieve aandrijving: de Nissan Leaf en de Ampera. Dat de Model S nooit gewonnen heeft of Audi's A3 g-tron (op groen gas) vertelt dat die interesse in de milieu-impact van auto's van korte duur was bij het journaille. De Golf won, de Peugeot 308 won en nu dus de Opel Astra. Traditionele 5 deurs middenklassers. Je moet bijna 10 jaar terug in de competitie om een MPV te vinden als winnaar (de S-max in 2007). Een SUV won nog nooit de prijs.

Het zegt meer over de jury

Binnen zijn segment is de Astra absoluut een waardig winnaar. Hij brengt techniek en opties naar een doelgroep die dat vroeger niet kon betalen. Hij heeft zuinige motoropties en een gewaagd ontwerp. Maar de European Car of the Year zegt wederom meer over de jury dan over de realiteit van autorijden in 2016.

Rutgers auto-reviews lees je in de rubriek Duurtest