Commentaar: Maakt waterstof de accu overbodig?
Commentaar
Commentaar

Commentaar: Maakt waterstof de accu overbodig?

maandag 09 januari 2017 12:35

De auto-industrie zou de elektrische auto met accu dood willen verklaren, want 'waterstof is de toekomst'. Maar is dat wel zo?

Vorige week schreven veel media (ook Bright) over het onderzoek van KPMG. De auto-industrie zou de BEV (elektrische auto met accu) achter zich laten en zich storten op waterstof. Dat heeft de toekomst. Ik geef graag een voorzichtig commentaar op die uitspraken. Het onderzoek suggereerde dat hooggeplaatste types bij automakers en toeleveranciers weinig vertrouwen hebben in de elektrische auto op accu. Ze zagen BMW als koploper in het elektrificeren van auto's. De brandstofmotor wordt getypeerd als 'maatschappelijk omstreden'.

In elke bewering zit iets opmerkelijks. Een klein aantal automakers hebben zich tot nu toe gewaagd aan volledig elektrische auto's: Nissan, Renault, Volkswagen, Kia, Hyundai, Peugeot, Mitsubishi, Opel en Tesla. De meeste daarvan halfslachtig (Peugeot, Mitsubishi) of laat (Hyundai, Opel en in mindere mate Volkswagen). Nissan is met Tesla de enige die een serieus aanvallende strategie heeft ontwikkeld om acceptatie op de markt te creëren. Nissan vooral door politiek draagvlak te krijgen zodat er belastingvoordeel en laadmogelijkheden ontstonden. Tesla met name door een model te adopteren dat elektrisch rijden sexy maakt én door niet alleen de auto, maar ook de laadinfrastructuur in eigen handen te nemen.

Tesla nadoen

Dat lage vertrouwen van automakers heeft er dus wellicht mee te maken dat ze onderaan de piste staan zonder ooit skiles gehad te hebben, of slechts één keer halfhartig remmend naar beneden te zijn gegaan. Tesla heeft bewezen dat de BEV een prima businessmodel kan zijn, met een hoge acceptatiegraad. Diezelfde automerken zijn ook druk bezig met het nadoen van Tesla door plannen te ontwikkelen voor snelladers (VW-groep) en 'Tesla-killers' (Jaguar en Porsche). Waarom zou je dat doen als je zo weinig vertrouwen hebt? 

BMW wordt genoemd als de koploper. Waarom? Omdat Tesla nog steeds als buitenstaander gezien wordt. Tesla verkocht aanzienlijk meer elektrische auto's dan BMW tot op heden (zelfs als je de half elektrische BMW i8 mee wilt rekenen). Het lijkt er dus sterk op dat de auto-insiders nog steeds weinig oog hebben voor de outsider.

Dieselgate

De brandstofmotor wordt in het onderzoek getypeerd als "maatschappelijk omstreden". Doet me een beetje denken aan de boetedoening na Dieselgate. Volkswagen ging niet door het stof omdat ze dit de mensheid en de clientèle niet aan hadden moeten doen. Nee, ze hadden spijt dat het vertrouwen verloren was gegaan. Dat zouden ze terug verdienen. De brandstofmotor is niet "maatschappelijk omstreden" als je de statistieken er bij haalt. De brandstofmotor moet verdwijnen. Dat zegt zelfs hoofdwetenschapper van Shell: Wolfgang Warnecke.

Wie de opwarming van de aarde wil negeren, kan het daar zelfs mee eens zijn, want olie wordt schaarser. En we willen het niet alleen opbranden om vooruit te komen, maar er ook onze telefoonhoesjes, zonnebrillen en dildo's van maken. (Sorry, dat was een goedkope manier om uw aandacht te trekken. Werkte het?)

Nadelen waterstof

Los van dat alles kun je jezelf nog steeds de vraag stellen: moeten we niet overstappen op waterstof? Het klinkt zo aantrekkelijk. Snel tanken, alleen water als uitstoot. Wie gewend is benzine te tanken kan gemakkelijker wennen aan het idee dat hij waterstof kan tanken, dan dat hij een stekker in z'n auto moet stoppen. Dat is één van de redenen dat waterstof populair is bij de niet-elektrische rijder. (For the record: een waterstofauto is ook elektrisch, alleen wordt de energie uit een brandstofcel gehaald in plaats van een accu.)

Nadelen heeft waterstof helaas ook: het moet opgewekt worden, dat kost energie, die vervolgens minder efficiënt gebruikt wordt dan in een accu. Er is nog geen netwerk van waterstoftankstations en er is geen partij die - à la Tesla - daar echt hard voor gaat op dit moment.

Kortom: als die industrie-insiders nu werk maken van waterstof, dan mogen ze de accu dood verklaren, als het zover is. Maar op dit moment is alleen de BEV een elektrische vervoersoptie en Tesla de marktleider.

Lees ook:

Elektrisch rijden: de noodzaak

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief