Commentaar: Mini gaat helaas maar half-elektrisch

Commentaar: Mini gaat helaas maar half-elektrisch

17-10-2016 09:05 Laatste update: 27-04-2018 02:28

De nieuwe Mini wordt een plug-in hybride. Maar volgens Rutger zou een 100 procent elektrische Mini veel logischer zijn geweest.

Het nadeel van een plug-in hybride is dat je én het gewicht van de elektrische motor en accu én het gewicht van de verbrandingsmotor en brandstof meesleept. Terwijl je meestal slechts één van de twee nodig hebt. Om niet te spreken van de extra grondstoffen die nodig zijn om de auto te maken. Daarnaast dwingt een plug-in de rijder niet om bij stilstand te laden, waardoor er meer op fossiele brandstoffen wordt gereden dan nodig is. 

Tijdens een presentatie van een volledig elektrische Mini (in 2010!) vertelden de onderzoekers dat het merendeel van de Duitsers minder dan 40 kilometer per dag rijden. Dat de proefpersonen die een elektrische Mini mochten gebruiken na twee weken gebruik van hun range anxiety af waren. Dat de elektrische Mini met 100 kilometer bereik dus al aardig voldeed. Waarom bouwt Mini dan nu geen concurrent voor de Renault Zoe

De auto wordt aangeprezen door Mini met de voordelen van elektrische auto's: "Met dit model willen we MINI-klanten overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden en mensen die al elektrisch rijden overtuigen van MINI’s unieke kartgevoel." Ik vermoed dat mensen die al écht elektrisch rijden, niet terug willen naar een verbrandingsmotor. 

De Mini E die ik reed in 2010 was log en slecht gebalanceerd. Logisch, gezien de auto gebaseerd was op een model dat ontwikkeld is voor een brandstofmotor en accutechnologie nog minder ver was dan nu. Maar de Renault Zoe en BMW i3 bewijzen dat een volledig elektrische auto leuk kan zijn om te rijden. Met de kennis, uit de BMW-stal, en stijl van Mini zou het komende model volledig elektrisch kunnen én moeten zijn.  

Lees ook in Bright Ideas:

​Vaarwel plug-in hybride (januari 2016)

Meer artikelen in de rubriek Commentaar