Commentaar: Stand van de netwerken

Commentaar: Stand van de netwerken

07-01-2012 18:55 Laatste update: 28-04-2018 19:13

De kerstvakantie is voorbij, we gaan weer aan het werk. Mooi moment om te kijken naar de stand van de netwerken.

Hieronder een alfabetische lijst van sociale netwerken die wij in meer of mindere mate gebruiken. NB: Diensten als iCloud, Instapaper en Evernote hebben weliswaar sociale features maar zijn primair tools voor individueel gebruik en zijn daarom buiten beschouwing gelaten.

Amen :: Een van de jongste netwerken uit het rijtje en een dat net als Instagram uitsluitend werkt via een app (iPhone). Je deelt 'the best and worst of everything' via een originele interface. Leuke app maar wel een laatkomer en een one-trick pony. Amen zal waarschijnlijk moeite hebben een plaats weten te veroveren onder gebruikers die al op allerlei netwerken zitten.

Delicious :: Een social bookmarking site die na de overname door Yahoo in 2005 langzamerhand wat uit de schijnwerpers verdween. Vorig jaar april is de site in nieuwe handen gekomen en heeft in september een restyling ondergaan. Delicious staat er weer fris bij. Ik ben het weer gaan gebruiken vanwege de nieuws-app Zite. Daarin is het praktischer om artikelen te bewaren bij Delicious dan ze eerst in je browser te openen en dan te bookmaken. Met de sociale aspecten van Delicious, de lijstjes met populairste links bijvoorbeeld, doe ik weinig meer sinds Digg en vervolgens apps als Flipboard en Zite.

Facebook :: Ondanks stuitend privacybeleid is Facebook de koning onder de netwerken geworden. Ik heb het een tijd geprobeerd, maar je kunt simpelweg niet om het netwerk heen. De site en apps van Facebook worden ook steeds beter, recentelijk nog met de introductie van de Ticker, Timeline en dadelijk Actions. 'Frictionless sharing' noemt Zuckerberg dat. Facebook zal vermoedelijk alleen maar doorgroeien als het slimme features van kleine concurrenten blijft toevoegen en interfaceverbeteringen blijft doorvoeren in het tempo waarop dat nu gebeurt.

Fancy :: Een van de nieuwe lichting social shopmarking netwerken die pioniers als Svpply hebben ingehaald, mede met mobiele apps. Grootste concurrent is Nuji. Ik gebruik ze voorlopig allebei maar er gaat op een gegeven moment gekozen worden. Ik neig naar Nuji, dat oogt en voelt allemaal net wat smaakvoller. Fancy zal waarschijnlijk wel groter worden.

Feest.je :: Het Nederlandse antwoord op location-based netwerk Foursquare. Was vrij snel vrij compleet en beloofde beter te zijn in juist de Nederlandse locaties. In een vlaag van netwerkmoeheid heb ik de app verwijderd van m'n telefoon. De toegevoegde waarde was te gering. Je account opzeggen is trouwens niet mogelijk.

FFFFOUND! :: De image bookmarking site die groot is geworden door simpel te blijven. Ik gebruik het nog steeds. Misschien niet meer zo intensief als voorheen, maar eens in de week even een uurtje door de plaatjes scrollen blijft heerlijk.

Flickr :: Fotosite Flickr was er vroeg bij. Ik begon er m'n foto's te uploaden voordat ik 'toegaf' aan Facebook en ben de site trouw gebleven. (Ik heb ook een betaald account.) Ik gebruik de site nu meer als archief (door in Instagram foto's meteen door te plaatsen op Flickr) en heb sinds de geboorte van mijn dochter de meeste beelden afgesloten voor het grote publiek. Om de week of zo kijk ik wat al m'n contacten uitspoken. Veruit de meeste foto's worden tegenwoordig op Facebook gedeeld.

Flud :: Nog een social news reader in de categorie Flipboard, Zite en Pulse. Maar wel een die prat gaat op het delen van nieuws. Ik heb alvast een account en zal het spoedig eens wat grondiger bestuderen.

Foursquare :: Het spelletje met het sparen van badges was even leuk maar ging ook vervelen. Alsof Albert Heijn jaar in, jaar uit dezelfde smurfenactie voert. Bovendien bleven de extra's die het location-based netwerk in het vooruitzicht stelde, zoals dagelijkse acties bij de lokale koffieshop, grotendeels uit. Het staat nog op m'n telefoon maar inchecken doe ik nauwelijks nog. Game over.

Gdgt :: Een nogal gespecialiseerd netwerk voor gadgetfreaks. Aanvankelijk was de insteek vooral om te laten zien welke gadgets je zoal hebt of had, als verzamelaars onder elkaar, tegenwoordig ligt de nadruk meer op recensies. 'From people who actually know.' Ik ben eigenlijk alleen nog lid vanwege de doorgaans sterke analyses in de nieuwsbrief van mede-oprichter Peter Rojas, tevens de oorspronkelijke mede-oprichter van Gizmodo en daarna Engadget.

Google+ :: Ik had bij de start meteen een profiel aangemaakt maar gebruik de dienst nauwelijks moet ik bekennen. Je kunt ook maar aan zoveel netwerken echt actief deelnemen. Facebook heeft vooralsnog meer kritische massa en Twitter is eenvoudiger in gebruik. Een ding staat wel vast: in tegenstelling tot Google Buzz is Google+ pertinent niet 'dead on arrival'. Er gaat nog wel een moment komen dat het echt interessant wordt om te switchen.

Hyves :: Heb al jaren geen account meer en ken ook niemand in mijn omgeving die het (nog) gebruikt. Het is desalniettemin bewonderingswaardig hoe ze blijven sleutelen en tweaken, recent door dichter op het nieuws te gaan zitten en 'dat wat er onder Nederlanders leeft', maar mijn interesse ligt meer bij de internetgemeenschap dan bij Henk en Ingrid.

Instagram :: Na een aarzelend begin staat de iPhone-app inmiddels op mijn eerste homescreen. Instagram prikkelt om mooie foto's te maken en te delen, en de fijne filters helpen daarbij. Slim aan de app is dat je én je besloten Instagram-netwerkje hebt én dat je eenvoudig foto's kan doorplaatsen op Facebook, Twitter, Flickr, Tumblr en Posterous.

Last.fm :: Ik deel nog steeds automatisch de songs die ik in iTunes afspeel met de sociale muziekdienst. Waarom weet ik eerlijk gezegd niet, want veel doe ik niet meer met dat netwerk. Als je sociaal zegt en muziek dan staat Spotify op nummer 1.

LinkedIn :: Het enige netwerk waar ik al die jaren tegen vrijwel elk verzoek tot verbinden ja hebt gezegd. Vooral om niet te hoeven nadenken waar je iemand ook alweer van kent. Wat me dat trouwens netto heeft opgeleverd, vind ik wat tegenvallen. Ik gebruik de site vooral om van mensen even de cv te scannen, een zakelijk smoelenboek.

Nuji :: Ik deel er al best vaak dingen op die ik tegenkom tijdens m'n frequente gang langs webshops en blogs met mooie spullen. Als je op zoek bent naar wat actueel is in mode, gear en design, dan moet je hier zijn. Hoewel groeiend is de gebruikersgroep nog vrij homogeen, want de smaak is opvallend eenduidig: heritage, natuurlijke materialen, vintage, americana, en Scandinavisch (lees: minimalistisch) design.

Path :: 'The smart journal that helps you share life with the ones you love.' Een besloten Facebook voor je echte vrienden. Er zit ook een limiet in van maximaal 50 vrienden. Dat spreekt me op papier enorm aan, maar in de praktijk werkt het toch niet. Hoewel de app (iPhone en Android) de mooiste is van allemaal, doen ze er slimmer aan om net als bij Instagram naast het eigen netwerkje ook koppelingen te maken met de 'buitenwereld'.

Pinterest :: Heb lange tijd een account gehad maar gebruiken deed ik het prikbord niet. De opzet is me waarschijnlijk te breed: het kan over van alles gaan. Dat ligt aan mij hoor, want de visueel-georienteerde site heeft afgelopen half jaar een groeistuip doorgemaakt en trekt inmiddels meer publiek dan pak 'm beet knutselsite Etsy met naar schatting anderhalf miljard pageviews per maand. Investeerders staan in de rij. Waar ik specifieke netwerken gebruik voor specifieke doeleinden, daar kan Pinterest uitgroeien tot de Facebook, de veelvraat zeg maar, onder de visuele netwerken die FFFFOUND, Fancy, Nuji en soortgelijke combineert.

Skype :: Ik gebruik het al jaren af en toe, vooral voor meetings. De dienst is een blijvertje maar het gebruik is eigenlijk best beperkt. Ben benieuwd wat Microsoft, dat Skype in mei overnam, er mee van plan is.

Spotify :: De iTunes voor de cloudgeneratie die de playlist sociaal heeft gemaakt. De streamingtechnologie van Spotify is nog steeds ongeëvenaard en de dienst blijft maar groeien, recent nog door de lancering van de Facebook-app. Als ik niet zo'n grote iTunes-bibliotheek had opgebouwd de afgelopen jaren, zou ik het veel intensiever gebruiken, inclusief betaald Premium abonnement. Ik vraag me af welke gigant het gaat proberen over te nemen. Moeten de muzieklabels trouwens wel blijven meewerken, dat is Spotify's zwaard van Damocles.

Tumblr :: Tumblr heeft van de weblog een plakboek gemaakt. Da's knap. Ik ben zelf meer van de Wordpress, maar de eenvoud van Tumblr is ongekend.

Twitter :: Na Facebook is Twitter het belangrijkste netwerk. Het is in allerlei opzichten gegroeid - publiek, gebruik, apps, interfaceverbetering - maar de kern is even simpel gebleven: berichten van maximaal 140 karakters. Als ik zou moeten kiezen tussen Facebook en Twitter, dan koos ik voor de laatste. Vraag me wel af hoe lang het bedrijf nog zelfstandig blijft. Een overname lijkt me waarschijnlijker dan een beursgang. Apple lijkt me de meest aangewezen partij, dat kan wel een netwerk gebruiken.

Welke netwerken ontbreken die jij wel gebruikt? Welke netwerken kun je ons aanraden? Hoe ziet jouw netwerkmix er uit? Deel het in de reacties.