Commentaar: we krijgen jeuk van de 'anti-muggen-tv' van LG

Commentaar: we krijgen jeuk van de 'anti-muggen-tv' van LG

17-06-2016 17:01 Laatste update: 27-04-2018 05:34

LG rust nieuwe tv's in India uit met 'Mosquito Away'-technologie die muggen zou verdrijven. Maar werkt zoiets ook echt?

Als je aan gevaarlijke insecten denkt, dan denk je wellicht aan giftige spinnen en schorpioenen. Het is echter de mug die de meeste ellende op aarde veroorzaakt. In India lijden 40 miljoen mensen aan muggen gerelateerde ziektes zoals gele koorts, dengue, malaria en nog een reeks andere ziektes. Per jaar gaan er honderden mensen na een muggenbeet dood. LG gaat de strijd aan tegen de muggen met zijn nieuwe LG Mosquito Away-televisie, speciaal ontwikkeld voor de Indiase markt. De tv heeft een ultrasoon apparaatje ingebouwd die met geluidsgolven muggen moet verdrijven.

LG gebruikt dezelfde technologie al enkele jaren in airconditioners. LG zal mijn kritiek vast muggenzifterij vinden en zeggen dat ik van een mug een olifant maak, maar het gebruik van ultrasoon geluid om muggen te verjagen is volgens wetenschappers een complete mythe. Enkele jaren geleden ontving het Braziliaanse radiostation Band FM een prijs voor de beste reclamecampagne omdat het station ultrasoon geluid uitzond tijdens zijn radioprogramma om muggen te verdrijven. In 2012, vertelde de entomoloog Bart Knol van de Nederlandse Malaria Stichting aan de BBC dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat ultrasoon geluid muggenbeten kan voorkomen.

LG's Mosquito Away-tv riekt dan ook naar pure marketing. Met kleine lettertjes dekt de Koreaanse fabrikant zich ook in: "Getest in gecontroleerde lab-omstandigheden. Resultaten kunnen verschillen bij echt gebruik. Het lange termijn effect is niet getest en muggen kunnen resistent worden." Volgens LG hangt het er ook nog van af waar je woont omdat het 'ras' muggen in jouw regio anders zou kunnen zijn. Dan zouden ze anders op LG's Mosquito Away-tv kunnen reageren. Persoonlijk krijg ik een enorme, irritante jeuk van dergelijke marketing...