Drie tips voor Tesla-uitdager Nio

Drie tips voor Tesla-uitdager Nio

29-05-2017 08:11 Laatste update: 26-04-2018 20:47

Het Chinese merk Nio komt met een luxe elektrische SUV. We geven ze een paar tips om Tesla aan te kunnen.

Eens in de zoveel weken lijkt er wel weer een andere 'Tesla-killer' op te staan. Een bedrijf met een paar namen die eerder elders iets belangrijks hebben gedaan, een flinke investeerder en een hippe conceptcar. Nio is daarop geen uitzondering. Voormalig Cisco-manager Padmasree Warrior (goeie naam als je Tesla te lijf wilt) is er de baas.

De ES8 moet begin volgend jaar in China te koop zijn, waar de afgelopen twee jaren meer elektrische auto's verkocht werden dan in Europa en de VS. De belofte is dat de Nio voorbereid is op level 4 autonomie (level 5 betekent dat je de krant kunt gaan lezen achter het stuur). Wij geven Nio vanuit gebruikersperspectief graag een paar tips om de strijd met Tesla aan te gaan, want er kunnen niet snel genoeg meer elektrische alternatieven op de weg komen. 

1 Merkuitstraling is van groot belang

In China mogen ze langzamerhand financieel het vloerkleed onder de Westerse wereld vandaan kunnen trekken, als het om smaak gaat gaan veel Chinezen voor Europese waar. Met name in de luxe markt is een sjiek Europees (of als het echt moet Amerikaans) label een pre. Nio heeft wat dat betreft een achterstand op BMW, Audi en Mercedes, maar zelfs op Tesla dat 21st century cool is. Het merkimago opbouwen is dus niet alleen belangrijk voor de Europeanen, maar zeker ook voor de thuismarkt.  

2 Lobby

Elektrische auto's hebben binnenkort op financieel gebied geen steuntje in de rug meer nodig. Dan wordt het simpelweg goedkoper om elektrisch te rijden. Maar de infrastructuur heeft wel een boost nodig, ook in China. Met onder meer laadpalen, snelladers en parkeergarages met aansluitingen. Als de early majority elektrisch gaat rijden heb je hulp nodig van overheid en nutsdiensten. 

3 De volledige ervaring

De Model S is op zich een indrukwekkend apparaat, maar pas in combinatie met het netwerk van superchargers wordt eigendom een pijnloze ervaring. Zonder dat netwerk is de eigenaar van de nieuwe Nio afhankelijk van allerlei andere kleine partijen die elk op hun eigen manier en volgens eigen logica een netwerk bouwen. Snelladers moeten dus onderdeel zijn van de eigen strategie. Daarbij is samenwerking met Tesla geen slecht idee, want in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken mogen niet-Tesla's wel laden op de superchargers, maar kunnen ze dat niet. 

Lees ook: 

Waar blijft de echte Tesla-killer?