Het jeugdmerk Scion is dood, lang leve Toyota?

Het jeugdmerk Scion is dood, lang leve Toyota?

05-02-2016 07:38 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Deze week kondigde Toyota aan dat het met zijn Amerikaanse jeugdmerk Scion gaat stoppen. Wat leren we van de opkomst en ondergang van dit jeugdmerk?

Grote autofabrikanten hebben er een handje van om submerken te beginnen. Citroën splitste recent haar DS-modellen af als een eigen merk (al is de vraag of iemand dat doorheeft). Nissan heeft Infiniti voor haar luxemodellen. Toyota heeft Lexus om een doelgroep met meer centen aan te spreken en in de VS was er sinds 2003 ook Scion.

Dat merk moest jongere klanten trekken naar Toyota dat al lang met name oudere klanten had. Die jongere doelgroep werd bereikt, al was het niet zo heel veel jonger. Doel was 16 tot 25 jarigen. Maar het bleek dat mannen en vrouwen die op hun midlife-crisis afstevenden voor het jeugdmerk gingen. Logisch, want als je jong bent hoef je niet te bewijzen dat je jong bent met je auto. Maar als je jeugd aan het verliezen bent, kun je daar krampachtig aan vasthouden met een hip autootje.  

13 jaar later en het jeugdmerk is dood. In 2006 verkocht het merk 173.000 auto's. Daarna zakte dat getal in. Dat betekent overigens niet dat een jeugdmerk een stom idee was. Want we zullen dit moeten corrigeren naar de kwaliteit en aantrekkelijkheid van de producten in de showroom. Scion bracht een klein aantal auto's uit, die zelden vernieuwd werden. Alleen de xB en de tC (jeugdige namen ook) waren échte Scion-producten. Met een herkenbare eigen uitstraling temidden van al die zilvergrijze lookalikes op de weg.

Met twee modelletjes houd je natuurlijk geen automerk staande gedurende meer dan 10 jaar. Toyota noemt het in een persbericht zelf een fantastische ontwikkeling dat de Scions nu allemaal weer verkocht worden met een Toyota-badge op de neus. 

"Dit is geen stap achteruit voor Scion, maar een stap vooruit voor Toyota" zegt de baas van Toyota in Amerika. Je moet deze scheiding niet zien als een stap achteruit voor jullie, kinderen, maar als een stap vooruit voor papa. Tot ziens.

Of een 'jeugdmerk' in de autobranche succesvol zou kunnen zijn, weten we dus nog steeds niet. Modellen die een jeugdige uitstraling hebben, zoals de Mini en de Fiat 500, doen het in Europa wel bijzonder goed, maar beide zijn ook onderdeel van de retrotrend van een aantal jaren terug. Mocht een ander merk het willen proberen, wij zien het met spanning tegemoet.  

Lees ook Rutgers auto-duurtests