Missende feature in zelfrijdende auto: een kotszakje

Missende feature in zelfrijdende auto: een kotszakje

09-03-2018 15:21 Laatste update: 26-04-2018 13:02

Bij het ontwerpen van de auto van de toekomst wordt de lichamelijke ervaring nog wel eens vergeten.

Autofabrikanten blikken deze week op de autobeurs van Genève vooruit naar het vervoer van de toekomst. Renault ziet met zijn concept-robottaxi EZ-Go de toekomst als zelfrijdend, samen met onbekenden in een auto en als een kantoor op wielen, waar je lekker kan laptoppen.

Nu reed ik toevallig vandaag in een auto zonder mijn handen aan het stuur. Het was een auto met een zelfrijdende bestuurder. Geen Tesla maar een Tessa. Tijdens het uurtje rijden, tikte ik een artikel voor Bright, maar halverwege voelde ik mijn maag al draaien. Toen ik uitstapte viel ik bijna om van de misselijkheid. Ik had te lang naar het scherm gestaard en te weinig op de weg gelet. Ik voelde me meteen weer 8 jaar oud, met een plastic zakje op de achterbank, bij Eindhoven al zo ziek als een hond, terwijl de bestemming Zuid-Frankrijk was.

Metro-opstelling

Dit ongemak heeft in de overwegingen over rijden in de toekomst geen plek. De EZ-Go-auto maakt het zelfs nog een stapje erger, omdat het een soort van metro-opstelling heeft. De bankjes staan voornamelijk dwars in de auto, waardoor mensen tegenover elkaar zitten. Naast dat het me ongemakkelijk lijkt om in zo'n klein vervoersmiddel de hele tijd tegen een onbekende aan te moeten kijken, zorgt het er ook nog voor dat je niet naar de weg voor je kijkt. Als je daar niet misselijk van wordt, weet ik het ook niet meer.

Geen tijdwinst

Vaak wordt de zelfrijdende auto afgeschilderd als manier om extra tijd in je dag te stoppen, doordat je je reistijd als werktijd kan gebruiken. Maar zolang er bochten in wegen zitten en hier een daar een hobbel is, zullen veel mensen hun tijd besteden aan niet misselijk worden.

Misschien is het een oplossing om alle zelfrijdende auto's uit te rusten met treinwielen. Dan klik je alle auto's aan elkaar, elektrisch locomotiefje ervoor en een mooi wereldomspannend netwerk van rails. Dat is pas lekker laptoppen.

Zie ook: de 5 mooiste nieuwe conceptcars op de Genève-autobeurs

Lees meer artikelen in de rubriek Commentaar